به گزارش کرب و بلا، تقریباً همزمان با گسیل مسلم بن عقیل از سوی امام حسین (ع) به کوفه و در پی یافتن صحت و سقم آنچه که کوفیان به آن ادعا داشته و درصدد یاری آن حضرت برآمدند، سیدالشهدا (ع) نامه‌ای را نیز مرقوم فرموده و به سلیمان بن رزین دادند و او را به جانب بصره فرستادند.

 

متن نامه آن حضرت خطاب به اشراف بصره بود که به شرح زیر است:

«اما بعد، خداوند محمد را بر خلقش برگزید و او را به نبوت خویش گرامی داشت و برای رسالتش اختیار کرد. سپس خداوند (روح) او را گرفت، در حالی که او خیرخواه بندگان خدا بود و رسالت او را (به مردم) رسانید و ما اهل و اولاد و جانشینان او هستیم و از همه مردم به جایگاهی که در میان مردم داشت، سزاوارتریم، ولی قوم ما برای رسیدن به آن جایگاه بر ما سبقت گرفتند و ما به آن گردن نهادیم زیرا ما تفرقه را ناخوش و عافیت و همدلی را دوست داشتیم.

با این حال خود می‌دانیم که ما بر آن حقی که شایسته ماست، از کسانی که آن را در دست گرفته‌اند، سزاوارتریم... من فرستاده خود را با این نامه به سوی شما فرستادم. من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر، دعوت می‌کنم چرا که سنت مرده و بدعت زنده شده است. پس اگر گفتارم را بشنوید و فرمانم را اطاعت کنید شما را به راه رشد هدایت می‌کنم. والسلام علیکم و رحمه الله.(تاریخ طبری، ج5، ص357).

 

از جمله اشرافی که در این نامه امام خطاب قرار داده شده بودند می‌توان به «مالک بن مسمع بکری»، «احنف بن قیس تمیمی»، «منذر بن جارود عبدی»، «مسعود بن عمرو ازدی»، «قیس بن هیثم» و «عمرو بن عبیدالله بن معمر» اشاره کرد و از میان آنها تنها منذر بن جارود که آن هم به سبب خویشاوندی با عبیدالله بن زیاد که آن زمان والی بصره بود و با حفظ سمت، از سوی یزید مأموریت ولایت بر کوفه را به جای نعمان بن بشیر برای سرکوب اقدامات مسلم بن عقیل یافته بود، نتوانست او را از ارسال چنین نامه‌ای از سوی حسین بن علی (ع) به همراه سلیمان باخبر نسازد.

 

دلیل این اتفاق هم آن بود که منذر تصور می کرد این نامه دسیسه ای از سوی خود عبیدالله است تا به این واسطه دوست و دشمن را در میان اهالی بصره بشناسد؛ به هر حال عبیدالله که قصد عزیمت به کوفه را داشت، وفراً دستور بازداشت سلیمان را صادر کرد و کمی پیش از سفر به کوفه به فرمان او سلیمان را به دارآویختند که جسد او نیز تا چند روز بر سر دروازه بصره برای عبرت عموم همچنان بر سر دار بود. (اللهوف، سید بن طاووس، ص44).

 

نام سلیمان و قاتلش در زیارت ناحیه مقدسه (غیر مشهور) آمده است، آنجا که می‌خوانیم:«السَّلامُ عَلی سُلَیمانَ مَوْلَی الْحُسَینِ بْنِ أمیرِالمؤمنینَ وَ لَعَنَ اللَّهُ قاتِلَهُ سُلَیمانَ بْنَ عَوْفِ الْحَضْرَمِی».( مامقانی، تنقیح المقال، مؤسسه آل البیت، ص283).

 

براساس داستان زندگی سلیمان بن رزین و مأموریت او از جانب امام حسین (ع) به بصره، چند سال پیش مجموعه تلویزیونی تحت عنوان «فرستاده» به نویسندگی و کارگردانی جواد شمقدری ساخته شد.