کرب و بلا: یکی از اماکن زیارتی شهر «بعلبک» لبنان مشهور به بارگاه نورانی «خوله» بنت الحسین (ع) است. نقل است که کاروان بازماندگان خاندان حسین بن علی (ع) در مسیر حرکت از کربلا تا دمشق، در کنار رود فرات راهی شمال عراق شد تا از طریق «معره نعمان» شهری در استان «ادلب» وارد سوریه شود و از آنجا به حلب، حمص و سپس به شهر بعلبک در لبنان برود.

 

این کاروان روز بیست و هشتم ماه محرم به حوالی بعلبک می‌رسد که ناگهان جناب خوله دختر خردسال حضرت سیدالشهدا (ع) به علت رنج فراوان این سفر طولانی و بیماری از روی مرکب بر زمین می‌افتد و مظلومانه به شهادت می‌رسد. امام سجاد (ع) خواهر خردسال خود را در همین منطقه به خاک می‌سپارد و نهالی کنار قبر خوله می‌کارد تا ابن مزار غریب برای شیعیان شناخته و تکریم شود.

 

5-24-3.jpg

 

بر اساس یک تابلوی نقاشی از جهانگرد انگلیسی به نام «رابرت وود»، در سال 1757 م. بقعه‌ای در این مکان وجود داشته که سالیان بعد بر اثر زلزله بعلبک یا در اثر حمله عثمانی‌ها ویران گردید و مدتی به فراموشی سپرده شد؛ اما آن‌گونه که در میان مردم بعلبک مشهور است، مالکیت زمینی که قبر شریف خوله بنت الحسین (ع) در آن واقع شده، متعلق به مردی بوده که نسب او به اهل‌بیت (ع) می‌رسیده است. بعد از ویرانی قبر خوله، این شخص در خواب می‌بیند دختری که خود را خوله معرفی کرد، از او می‌خواهد چرخ آب را از جایی در باغ منحرف کند که همان محل دفن آن دختر بود. این خواب چند بار تکرار شد و پس از آن بود که صاحب باغ خواب خود را برای یکی از بزرگان شیعی نقل می‌کند. سپس با مقداری از اموال خود در محل مذکور حفاری کردند تا اینکه به محل قبر راهنمایی شدند و جسد شریف را یافتند و با وجود گذشت سالیان متوالی از آن تاریخ، جسد مطهر همچنان بدون هیچ آسیبی باقی مانده بود.

 

این بقعه مبارکه طی سالیان متوالی توسط نیکوکاران و دوستداران اهل‌بیت (ع) بازسازی شد. از جمله در سال 1970 میلادی، با کمک مردم شهر بعلبک کمک‌های مردم شهر بعلبک یک حسینیه و یک نمازخانه به مساحت 300 مترمربع در حرم احداث شد که متأسفانه به دلیل گستردگی بنا و مشکلات مالی و اجرایی روند بازسازی سرعت کمی داشت تا حدود سال 1380 با کمک خیران ایرانی فاز اول بازسازی بقعه حضرت خوله بنت الحسین (ع) به پایان رسید و اکنون این مزار شریف همه ساله به‌ویژه در ایام ماه محرم و صفر علاوه بر مردم لبنان پذیرای خیل زائران از کشورهای اسلامی است که برای عرض ارادت و ادای حاجت به این مکان مشرف می‌شوند.

 

5-24-2.jpg