به گزارش کرب و بلا، همزمان با برگزاری اجلاس عمومی سومین همایش بین‌المللی «آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی» با عنوان «معرفت و رسالت حسینی» از شش مجلد مقالات همایش با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای مختلف جهان اسلام در سالن اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه صنعتی «فرات الاوسط» کربلای معلی رونمایی شد.

 

ازجمله مقالات معرفی شده در این رویداد بین‌المللی، اثری از «محمدصادق زاده» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مقاله‌نویس برگزیده همایش بود که در سخنانی یکی از ظرفیت‌ها و ویژگی اساسی در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی را بُعد رسانه‌ای آن دانست که باید بیش از این موردتوجه قرار گیرد.

 

به گفته این پژوهشگر دینی، پیاده‌روی اربعین حسینی، تداعی‌گر لبیک امت اسلامی و سایر انسان‌های آزادی‌خواه و عدالت‌جوی به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) است که در بستر قدرت نرم در ارتباطات آیینی و میان فرهنگی شکل می‌گیرد.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) قیامی اسلامی شیعی و انسانی است که در سطوح مختلف استراتژیک، عملیات تاکتیکی و تکنیکی از قابلیت اجرایی برخوردار است.

 

بر اساس اعلام کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، از میان بیش از 130 عنوان مقاله رسیده به دبیرخانه همایش حدود 90 مقاله پذیرفته شد که آثار برگزیده در قالب شش مجلد شامل سه جلد به زبان فارسی، دو جلد به زیان عربی و یک جلد به زیان انگلیسی و فرانسه تدوین و به چاپ رسید.

 

لازم به ذکر است سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی با حضور اساتید دانشگاه و مرکز پژوهش‌های کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی «حشد الشعبی»، ستاد فرهنگی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین امروز پنجشنبه سی‌ام فروردین‌ماه به میزبانی دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط کربلا برگزار شد.