به گزارش کرب و بلا، دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) با نام اختصاری «ویکی حسین» از جمله پروژه‌های فعال موسسه فرهنگی «زیتون» است که با هدف معرفی جهانی امام حسین (ع) فعالیت می‌کند.

 

کارشناس مسئول این پروژه در نشستی که روز گذشته در محل موسسه زیتون برگزار شد، به تشریح عملکرد حال حاضر ویکی حسین (ع) پرداخت و گفت: دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) از سال 1395 با تولید محتوا به زبان فارسی کار خود را آغاز کرد و به فاصله یک سال از آغاز فعالیت خود، انتشار محتوا به زبان انگلیسی نیز به دامنه فعالیت این پروژه افزوده شد.

 

به گفته «حدیثه راهداربیک» این دانشنامه اینترنتی در راستای معرفی جهانی امام حسین (ع)، معرفی شخصیت، سیره و سیر زندگانی ایشان و جریانات و حوادث تاریخی مقارن با دوره حیات حضرت را در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی با بیان اینکه محتوای این دانشنامه با استفاده از منابع معتبر و مستند به دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار کاربران قرار دارد اظهار داشت: تاکنون بیش از 3000 مدخل با محور کلی امام حسین (ع)  و شاخه‌های مختلفی از جمله معرفی کتاب‌های حسینی،  آیین‌های عزاداری، فرزندان، خاندان و اصحاب، دشمنان و قاتلان سیدالشهدا (ع)، اماکن مذهبی مرتبط با امام حسین (ع) و خاندان ایشان و ... بسیاری دیگر  از موضوعات مشابه به زبان فارسی در این دانشنامه بارگذاری شده است.

 

به گفته راهدار بیک، حدود 400 مدخل نیز به زبان انگلیسی و با محوریت افراد، وقایع تاریخی، آیین‌های عزاداری، اماکن و آثار در ویکی حسین (ع) بارگذاری شده و این محتواها به صوت مستمر در حال اضافه شدن و تکمیل است.

 

وی از اشتراک‌گذاری محتوا و تکمیل صفحات مرتبط با امام حسین در ویکی پدیا به عنوان شاخه دیگری از فعالیت‌های جنبی این پروژه نام برد و افزود: متاسفانه در فضایی مثل ویکی پدیا که مورد رجوع کاربران بی‌شماری در جهان است، اطلاعات محدود و ناقص و بعضا غیر معتبری در خصوص امام حسین (ع) وجود دارد و به همین دلیل برآن شدیم تا با ویرایش و تکمیل این صفحات نقش موثری در راستای شبهه‌زدایی و ارتقای آگاهی جهانی نسبت به شخصیت حسین بن علی (ع) در جهان ایفا کنیم.

 

کارشناس مسئول دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) در پایان این نشست با یادآوری این نکته که همه افراد بدون اکانت کاربری امکان ورود به سایت ویکی حسین را دارند، از همه علاقه‌مندان به فعالیت داوطلبانه در حوزه معارف حسینی برای ویرایش، ایجاد مدخل و اشتراک‌گذاری محتوا در این دانشنامه تخصصی دعوت کرد.

 

دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) با نشانی اینترنتی WWW. wikihussain.com در دسترس کاربران قرار دارد.