کرب و بلا: بدون تردید فضائل و ابعاد شخصیت بی‌بدیل زینب کبری (س) از چنان غظمتی برخوردار است که اگر نویسندگان و محققان سال‌ها به تقریر کتاب بپردازند، نتوانند گوش ای از این دریای باعظمت را به رشته تحریر درآورند.

هرچند تاکنون نیز کتب تاریخی و منابع روایی چنانکه بایدوشاید نتوانسته‌اند جنبه‌های مغفول مانده آن بانوی مجلله را معرفی نمایند. ازجمله ابعاد ناگفته زینب کبری (س) نقش‌آفرینی و جهاد آن حضرت پس از واقعه کربلاست. موضوعی که «سید محمدباقر علم‌الهدی» رئیس مجتمع آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (ع) بدان اشاره داشته و چنین اظهار کرده است:

 

نهضت و حماسه عاشورایی امام حسین (ع) در اصل یک حماسه فرهنگی بود و یک جریان نظامی و نظامی‌گری نبود بر همین اساس امام حسین (ع) از بدو خروجشان از شهر مدینه و در مناسبت‌های مختلف و همچنین در زمان ورود به شهر مکه و در مذاکراتی که با بزرگان عرب آن زمان و رؤسای قبایل آن دوران داشتند مدام در حال ترویج معارف فرهنگی و مدل سبک زندگی آزادمنشانه و آزاداندیشی بودند.

این قضیه در جای‌جای حماسه و عاشورای حسینی مشهود است حتی در آخرین لحظات عمر، آن حضرت مجدد یک جریان ارزشمند و ماندگار را به بشریت گوشزد کرد و فرمود اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی‌ترسید حداقل برای زندگی دنیایی خود آزادمرد باشید؛ این پیام آزادگی، آزادمردی، وجدان، شرف، انسانیت و … است که همه آن‌ها زیرمجموعه آموزه‌های فرهنگی عاشورا بوده که اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه عاشورا انجام دادند.

 

وی در ادامه به نقش‌آفرینی حضرت زینب (س) پس از عاشورا اشاره و بیان کرد: از آنجایی که می‌بایست این نهضت همچنان ادامه پیدا می‌کرد و این جریان توفنده فرهنگی، همچنان مسیر خود را در لابلای زوایای تو در توی تاریخ مانا و مستقر می‌کرد، ازاین‌رو این مهم بر عهده حضرت زینب گذاشته شد.

 

حجت‌الاسلام علم الهدی با طرح این پرسش که چرا زمامداری و پرچم داری این جریان فرهنگی بعد از واقعه عاشورا به حضرت زینب (س) سپرده شد گفت: مردان آن زمان همه فرمایش‌های امام حسین (ع) را شنیده بودند و حجت برای آنان تمام شده بود برای همین حضرت خواست این نهضت و قیام عاشورایی را از کانال بانوان در جامعه آن زمان خودشان رشد دهند و زنان وارد صحنه شوند از این رو برای آوردن بانوان آن جامعه خواب‌زده باید یک پرچم‌دار و شخصیت آزاداندیش از جنس خود زنان آن جامعه انتخاب می‌شد و آن کسی جز حضرت زینب (س) نبود.

از این رو دیده می‌شود ایشان با اینکه به شدت مصیبت‌دیده و اسیر است اما وقتی وارد شهر کوفه می‌شود، شروع به خطبه‌خوانی می‌کند. چون امام حسین (ع) پرچم فرهنگی نهضت عاشورا را بر عهده ایشان گذاشته بود.

 

حضرت به گونه‌ای سخن گفتند که قبل از رسیدن مردان کوفی به منزلشان، انقلاب امام حسین به خانه‌های کوفیان غفلت زده وارد شد، بانوانی که لباس‌های شادی و شادمانی به تن کرده بودند، لباس‌های عزا پوشیدند و اعلام عزاداری و حزن و اندوه و همراهی با حضرت زینب (س) کردند.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (ع) در ادامه افزود: این جریان توفنده فرهنگی که حضرت زینب مدیریتش را به عهده گرفت، به قدری کار را بر عبیدالله بن زیاد سخت کرد که مجبور شد برای یزید نامه بنویسد و از شرایط کوفه، پشیمانی کوفیان و اعلام همراهی آنان با کاروان حسینی بگوید و به دنبال راه چاره باشد. یزید نیز پس از دریافت نامه، پاسخ عبیدالله را داد گفت اگر نمی‌توانی اسرا را نگاه‌داری، آنان را به سمت شام بفرست.

 

حجت‌الاسلام علم الهدی در تبیین سیره تبیین زینب کبری (س) اظهار داشت:، در عین حال که آن حضرت را در شرایطی سخت حضرت از این شهر به شهر دیگر منتقل می‌کنند، اما زینب (س) به هیچ روستا و قریه‌ای نرسید، مگر آنکه پرچم مظلومیت و غربت اهل‌بیت را در آنجا به اهتزاز درآورد و مردم آن روستا و شهر را متحول کند.

این سخن زینب کبری (س) در کاخ یزید که فرمودند: «ما چیزی جز زیبایی ندیدیم» سخنی ماندگار است. حضرت چنین عظمت واقعه عاشورا بیان داشتند که هر چه ما در کربلا دیدیم، چیزی جز زیبایی نبود. خداوند در این واقعه از بین همه فرزندان فرزند مرا، از میان همه برادران برادر مرا، از میان همه بستگان ما و از میان مسلمانان یاران برادرم که ارزشمند بودند را برای قربانی در راه خود انتخاب کرد. و حضرت این‌گونه در مجلس یزید اعلام حضور و مقاومت و اقتدار می‌کند.

اگر کسی اقدام یزید در حسارت به اباعبدالله (ع) را به لحاظ روانشناسی مورد مطالعه قرار دهد، متوجه خواهد شد که این جسارت از شدت استیصال و بیچارگی است. او به خوبی دید با این حرفی که حضرت زینب می‌زند، یعنی ما همچنان آماده جان‌فشانی هستیم و همچنان مقتدرانه ایستاده‌ایم، چرا که ما پیروز میدان هستیم. همه سخنان ارزشمند حضرت زینب (س) جریان سازی و یادگاری است که باعث بقا و مانایی حماسه فرهنگی عاشورا شد.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (ع) در خاتمه خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا نشان داد برای رسیدن به پیروزی باید از جوی خون عبور کرد و حضرت زینب (س) بهره‌بردار این جریان فرهنگی شد. امام از این جوی خون عبور کردند اما حضرت زینب (س) در آن طرف پرچم مقاومت و ایستادگی در راه ارزش‌های دینی را برافراشت و به دست ما رساند و اگر آن جریان مبارک و مقتدرانه نبود، قطعاً با تبلیغات سوء دشمن در حق اهل‌بیت (ع)، این ارزش‌ها از بین می‌رفت؛ اما حضرت زینب (س) یک تنه در برابر جریان شارلاتانیزم تبلیغاتی بنی‌امیه می‌ایستد و آن را به خاک می‌کشد و بر فراز آوارهای جریان‌های منحط فرهنگی دشمن می‌ایستد و با خطبه‌خوانی قراء از خون شهدای کربلا دفاع می‌کند.