به گزارش  کرب و بلا، حجت الاسلام و المسلمین سخنرانی درباره اربعین حسینی دارد که در آن با اشاره به اینکه اربعین ویژه و منحصر به امام حسین (ع) است، گفت: انبیا و ائمه طاهرین روزی به نام اربعین ندارند و پایه گذار اربعین خود اهل‌بیت (ع) هستند که در مراجعت از شام به مدینه این سنت را بنا نهادند.

 

وی ادامه داد: در بازگشت بازماندگان عاشورا، یزید مأمورانی را همراه آنها گسیل کرده بود کهاز آنچه که تاریخ بیان می کند می توان فهمید که مأموران سختگیری نبوده و خواسته های اهل بیت را اجابت می کردند و به محض رسیدن آنها به مکانی و در پاسخ به سؤال یکی از اهل بیت که گفت: اینجا کجاست؟ عشیره بن لقمان که مأمور نرم خوی و خوش اخلاقی بود و میل قلبی به اهل‌بیت داشت گفت: اینجا دو راهی است که از سمتی به مدینه و عربستان و از سمت دیگر به عراق می‌رود و لذا اهل ‌بیت خواستند که آنها را به کربلا برده و او و سایر مأموران نیز پذیرفتند.

 

حجت ‌الاسلام انصاریان در این سخنرانی با اشاره به اینکه اربعین از همان سال نخست واقعه عاشورا از سوی اهل بیت گرامی داشته شد، تصریح کرد: می گویند اربعین از سال دوم برگزار شد که اگر دوم باشد که دیگر این بحث‌ها جایی ندارد و مأمور و قافله‌ای نبوده است پس معلوم می‌شود اربعین اول است. از نظر جغرافیایی، مسیر بین عراق و سوریه نشان می‌دهد برگشت اهل‌بیت در اربعین اول امکان پذیر بوده چرا که چهل روز در سفر بودند و جاده‌ها طولانی نبوده  و یقیناً در اربعین اول توانستند به کربلا برسند.

 

وی ادامه داد: مرحوم شهید قاضی طباطبایی؛ امام جمعه تبریز که از علمای بزرگ، روشنفکر و قوی شیعه است، کتابی دارد به نام «اربعین» دارد حدوداً هفتصد صفحه است. با دلایل مختلف عقلی و جغرافیایی ثابت می‌کند که اهل‌بیت اربعین اول به کربلا آمدند و اربعین شد یک روز ویژه و بعد از اربعین اول، ائمه (ع) به شدت اربعین را تقویت کردند که زائر به عنوان اربعین به کربلا بروند و این حادثه را با اشک زنده نگه دارد. روایت است که حضرت باقر (ع) برای اینکه زائر از اربعین بهره بیشتری از سفرش ببرد زیارت اربعین را انشا کردند. در نتیجه ما زیارت جامعه، وارث و عاشورا داریم امّا این زیارت بین زیارت‌ها ویژه شد تا آنجا که امام حسین عسگری (ع) نیز آن را یکی از علائم مؤمن برمی‌شمرند.

 

حجت الاسلام انصاریان افزود: زیارت در اعتقاد ما شیعه یعنی رفتن به کربلا نه در خانه نشستن و از روی مفاتیح زیارت اربعین خواندن. در کتاب «کامل الزیارات» که هیچ عالمی انتقادی به آن ندارد یعنی هزار و سیصد سال است که به عنوان مهمترین و صحیح‌ترین کتاب در باب زیارات شناخته شده، آنجا از پیغمبر اکرم (ص) نقل می‌کنند که هر قدم به سوی زیارت ابی عبدالله (ع) در کربلا ثواب نود تا هزار حج عمره‌ قبول شده دارد.

 

این خطیب شهیر تأکید کرد: بر این اساس است که زائر اربعین باید آگاه باشد که به زیارت چه کسی می‌رود؟ زیارت او زیارت امام معصوم (ع) است، زیارت دریای بی‌نهایت علم و شجاعت و سخاوت و کرامت و سعادت و سیادت است، باید بداند و بفهمد که به زیارت کل ارزش‌ها می‌رود یعنی به زیارت کسی که جامع همه‌ کمالات و فاقد همه‌ نواقص و عیوب است یعنی زیارت کسی که از کمالات انسانی و الهی چیزی کم ندارد و از عیوب و نواقص هم ذره‌ای در او نیست.

 

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود، ابراز داشت: حال این پرسش مطرح می‌شود که چه کسانی باید به پیاده روی اربعین بروند؟ در جواب باید گفت هر آن کس که توان دارد. در روایات طرح شده در «کامل الزیارت»  آمده که زیارت ابی‌عبدالله (ع) در همه عمر انسان یک مرتبه واجب است حالا اگر زائر بتواند هر سال برود که به یک واجب الهی عمل کرده است. حضرت حسین (ع) محور حفظ دین و حلقه اتصال بین انبیای گذشته و انسان تا قیامت است و اگر این حادثه اتفاق نمی‌افتاد قطعاً سفره توحید در کل کره زمین برچیده می‌شد و سبب حفظ نبوت انبیا و کتب آسمانی و امامت امامان به طور یقین حضرت سیدالشهدا و گریه بر اوست که در این زیارت اربعین توصیه شده است.

 

حجت الاسلام انصاریان تأکید کرد: از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: زیارت امام حسین (ع) عامل سه حقیقت است. شفاعت، مغفرت و رحمت خدا و یک وظیفه زائر در این زیارت اربعین در پیاده‌روی تا کربلا این است که هر وقت حال پیدا کرد با خودش زمزمه کند، گریه کند یا با گروه یک نفر را که هنر گریاندن دارد با خود ببرند یعنی این چند روزه اربعین باید منطقه پر از گریه شود.

 

این مترجم و مفسر قرآن در ادامه گفت: در روایات در باب زیارت حضرت سیدالشهدا (ع)  هیچ گونه تفکیکی میان زنان و مردان صورت نگرفته است تفکیک نشده است. خود حضرت سیدالشهدا (ع) وقتی عازم کربلا شد، دختران، همسران، زنان، اصحاب و خواهران و اطفال کوچک را به همراه خود آورد با وجود آنکه یقین به خطر داشت و حضرت زین العابدین (ع) نیز همه‌ زنان و دختران و خواهران و بچه‌های کوچک را روز اربعین برای زیارت به کربلا آورد. بنابراین عمل این دو امام معصوم برای ما حجت است که برای زیارت اربعین زن، مرد، کوچک، بزرگ، پیر و جوان می‌توانند به زیارت کربلا بروند.