به گزارش کرب و بلا، مولوی غلام‌محمد کروخی؛ یکی از علمای اهل سنت افغانستان، واقعه عاشورا و شهادت اباعبدالله(ع) را از جمله رویدادهای مهم تاریخ برشمرد و گفت: به شرط  نقلی واقع بینانه از این رویداد می‌توان زمینه را برای وحدت، امر به معروف و جلوگیری از تفرقه میان امت اسلامی فراهم کرد.

وی همگرایی و وحدت و پرهیز از افتراق و اختلاف میان مسلمین را یک اصل ضروری دانست و گفت: روزگار امروز مسلمانان به‌خصوص مسلمانان افغانستان به دلیل استعمار بحران زده و مملو از اختلافات است  که موجب شده آنها به جان یکدیگر بیفتند و این امر هم از نظر اقتصادی، هم از نظر اجتماعی و سیاسی به ضرر این جوامع تمام شده و امنیت و وحدت را به مخاطره انداخته است.

این عالم اهل سنت افزود: در افغانستان و  به ویژه شهر هرات از گذشته‌ها وقتی محرم می‌شد شاهد ختم قرآن در روستاها بودیم و مردم به ذبح گوسفند و گاو برای خیرات و ادای نذورات مشغول بودند و سخنرانان و کارشناسان دینی برای ما از سجایا و فضائل امام حسین(ع) و اینکه در دفاع از دین رسول الله و برای حفظ دین از هر نوع فسادو تحریفی در دشت کربلا به شهادت رسید صحبت می‌کردند چرا که به هر حال اشتراکاتی میان همه مذاهب و ادیاتن همچون عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی وجود دارد و این امر مهم تاریخی فقط مربوط به طیف خاصی از مردم دنیا نیست.

مولوی غلام‌محمد کروخی اشتراکات بین اهل سنت و شیعیان را قوی  توصیف کرد و گفت: باید بیاییم و روی این اشتراکات متمرکز شده و پیرامون آنها صحبت کنیم  و احترام به اهل بیت پیامبر(ص) اعتقاد رایج و انکارناپذیر اهل سنت است.

وی تصریح کرد: در این شکی نیست که همه علما و آحاد اهل سنت به خانواده رسول‌الله احترام می‌گذارند. احترام به خانواده پیامبر واجب دینی است و اگر ما در همان تشهد، در اخیر نماز نگوییم اللهم صل علی محمد و آل محمد نماز ما درست نیست. در خطبه‌های نماز جمعه هم هر خطبه در کل بلاد اسلامی واضح گفته می‌شود که حسن و حسین سید شباب اهل جنه و فاطمه سیده النساء اهل جنه هستند.

مولوی کروخی در ادامه گفت: از علما و فقهای شیعه و سنی  می‌کنیم که در مورد این اشتراکات با استفاده از ابزار رسانه بیشتر داد سخن بدهند  تا با افزایش آگاهی‌های عمومی جامعه از افراط‌گری، تعصب، تحجر برحذر باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید به اعتقادات و شخصیت‌های همدیگر احترام بگذاریم. هرکس در حوزه خود باید بتواند فعال باشد ولی در سیاست‌های کلی و در کلیت اسلام باید باهم متحد باشند. باید متحد باشیم که اتحاد سبب پیشرفت، تعالی، ترقی و نجات ما از چنگال خونین استبداد و استعمار جهانی است و نتیجه‌ تفرقه فقر، نوکری، بی‌عدالتی، تبعیض و تاریکی است.