دولت ایالتی بلوچستان پاکستان اخیراً با ارسال گزارشی محرمانه به دستگاه‌های امنیتی این کشور، نسبت به افزایش چشم‌گیری گرایش افراد در این ایالت به سمت تفکرات گروه تروریستی داعش هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، گویا برخی رسانه‌های این کشور به طریقی، به این گزارش محرمانه دست پیداکرده‌اند و بعد از افشای محتویات آن مبنی بر هشدار دولت ایالت بلوچستان در خصوص افزایش فعالیت‌های داعشی در این ایالت، مسئولان و مقامات رسمی دولت ایالتی بلوچستان سعی در انکار آن دارند و یا حداقل، آن را چندان جدی تلقی نمی‌کنند؛ رفتاری که شاید نشان از طفره رفتن از یک واقعیت تلخ باشد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «داون» پاکستان سرمقاله روز دوشنبه خود را به این موضوع و انتقاد از عملکرد دولت پاکستان و جدی نبودن آن در برخورد با این تهدید اختصاص داد و به‌نوعی دولت را متهم کرد که خطر داعش را دست‌کم گرفته و برای نادیده گرفتن این خطر بزرگ، سر به زیر برف فرو برده است.

در این سرمقاله آمده است: با توجه به این‌که نام گروه داعش این روزها بیشتر از طالبان والقاعده در اخبار سراسر جهان‌دیده و شنیده می‌شود و توانسته آوازه ای جهانی کسب کند، همین امر موجب شده تا علاقه‌مندی به تفکرات این گروه و تمایل به پیوستن به آن در پاکستان وجود داشته باشد و حتی برخی اعضای ارشد طالبان پاکستان نیز جذب داعش شده‌اند.

در این سرمقاله، افزایش تمایل‌ها به سمت تفکرات و گروه تروریستی داعش در پاکستان، به‌عنوان یک تهدید جدی برای این کشور عنوان‌شده است.

نویسنده این سرمقاله با تأکید بر ضرورت توجه دولت پاکستان به این موضوع مهم و اینکه دولت اسلام‌آباد نباید از پذیرفتن این واقعیت ناخوشایند طفره برود، نوشته است: دولت پاکستان باید صادق باشد و وجود فعالیت‌های داعشی در کشور را به‌عنوان یک تهدید جدید بپذیرد.

در این سرمقاله آمده است: بالاخره روزی نشانه‌های حضور داعش در پاکستان ظاهر خواهد شد و اگر تدابیر لازم در مقابل آن اتخاذ نشود، روزی خواهد آمد که داعش مسئولیت حملات تروریستی در پاکستان را برعهده گیرد.

این سرمقاله با انتقاد از رویکرد دولت پاکستان در مواجهه و مقابله با گروه‌های تروریستی نوظهور، می‌افزاید: دولت پاکستان نباید مثل دولت‌های گذشته این کشور دست روی دست بگذارد و هیچ کاری در مقابل رشد گروه‌های تروریستی انجام ندهد زیرا روزی فرا خواهد رسید که مقابله با این تهدیدهای نوظهور، دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

در این سرمقاله، سازمان تروریستی القاعده به‌عنوان یک مثال مطرح‌شده و نوشته‌شده است که دولت پاکستان باید از تجربه دست‌کم گرفتن القاعده در سال‌های گذشته، درس بگیرد و با اتخاذ اقدامات لازم، مانع تکرار این تجربه تلخ شود.

نویسنده سرمقاله امروز روزنامه داون معتقد است، داعش با القاعده و طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی که زخم حملات آنان بر پیکر پاکستان نشسته، متفاوت است. داعش اگر در پاکستان ریشه بدواند، تبعات و ضرباتی به‌مراتب سنگین‌تر و جبران‌ناپذیرتر از القاعده و طالبان به پاکستان تحمیل خواهد کرد و این جامعه و مردم پاکستان هستند که باید هزینه‌های سنگین آن را بپردازند.

روایت‌های مختلف از حضور داعش در پاکستان

پاکستان که سال‌ها با مشکلی اساسی به نام تروریسم و حضور گروه‌های مختلف شبه‌نظامی و تروریستی مواجه است، به‌صورت بالقوه از پتانسیل بالایی برای حضور عوامل داعش برخوردار است.

«عبدالمالک بلوچ» سر وزیر ایالت بلوچستان پاکستان که عالی‌ترین مقام دولتی در این ایالت است، روز هفدهم مهرماه گذشته اعلام کرد که نمی‌توان احتمال حضور عناصر گروه تروریستی - تکفیری داعش را در این ایالت جنوب غربی پاکستان رد کرد.

«صاحب زاده ابوالخیر محمد زبیر» رییس حزب «جمعیت علمای پاکستان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پاکستان گفت که داعش به داخل پاکستان نفوذ کرده است و از سوی برخی گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی در این کشور، حمایت می‌شود.

وی با هشدار نسبت به خطر حضور داعش در پاکستان گفت: این موضوعی بسیار خطرناک برای کشور است و دولت پاکستان باید برای پیش‌گیری از فعالیت‌ها و اقدامات داعش در این کشور، فوراً اقدام جدی صورت دهد.

در همین حال، «فرید احمد پاراچا» معاون حزب جماعت اسلامی پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت که باور ندارد عوامل داعش در پاکستان نفوذ کرده باشند.

او هم به بیانیه‌های رسمی و منابع دولتی استناد می‌کند و می‌گوید که هیچ‌گونه گزارش رسمی وجود ندارد که حضور داعش را در پاکستان تأیید کند.

چندی پیش برخی رسانه‌های پاکستان عکسی را از نقش بستن نام اختصاری گروه تروریستی داعش به زبان انگلیسی بر ری یک دیوار منتشر کردند و در توضیح این عکس مدعی شدند: این عکس مربوط به یکی از دیوارهای شهر کراچی است و نشان می‌دهد که داعشی ها در کراچی حضور دارند؛ ادعایی که صرفاً از طریق انتشار یک عکس نه‌چندان مستند، قابل‌اثبات و استناد نیست.

در اوایل شهریورماه سال جاری، اخباری در برخی رسانه‌های پاکستان منتشر شد که افرادی از گروه تروریستی داعش بانفوذ به مناطقی از پاکستان در نزدیکی مرز این کشور، کتابچه‌هایی را در تبلیغ افکار و عقاید گروه داعش بین مردم منطقه توزیع کردند.

باوجود تمام این گزارش‌ها و هشدارها، مقامات دولتی پاکستان همچنان حضور داعش در این کشور را رد می‌کنند و می‌گویند تاکنون «گزارش رسمی» مبنی بر حضور عوامل این گروه تروریستی در پاکستان دریافت نکرده‌اند.