شهادت سلطان على بن محمد الباقر (ع)

 

در این روز در سال 116 ه‍ جناب ابوالحسن سلطان على فرزند امام باقر (ع) در اردهال کاشان به شهادت رسید.[1]
عده‌ای از دوستان اهل بیت (ع) از اهالى چهل حصران و فین کاشان نامه‌ای خدمت امام باقر (ع) نوشتند، که چون ما از محضر شما دور هستیم یکى از آقازادگان خود را براى راهنمایى و تربیت ماه و تعلیم احکام به جانب ما بفرستید.
آن حضرت فرزند بزرگوار خود، جناب على بن محمد (ع) را با رسوالان فرستاده، روانه کاشان کردند؛ و اسباب سفر آن حضرت را برادرش ‍ امام صادق (ع) فراهم نمودند.
هنگام ورود آن حضرت، در فین حدود شش هزار نفر براى استقبال آمدند. حضرت مدتى در جاسب و خاوه مشغول هدایت مردم بودند و بیشتر در مسجد جامع کاشانى - که فعلاً در کوى میدان کهنه واقع است - مشغول عبادت بودند و شیعیان براى اداى نماز جمعه خدمتش مشرف می‌شدند و کرامات زیادى مشاهده می‌نمودند.
آن حضرت نامه‌هایی براى پدر بزرگوارش به مدینه می‌فرستاد و حالات خود و شیعیان را بیان می‌فرمود تا در سال 144 ه‍ خبر شهادت پدر بزرگوارش به آن حضرت رسید و بعد از سه سال از شهادت پدر بزرگوارش ‍ در سال 116 ه‍، مخالفین آن حضرت را به عده‌ای از دوستان و موالیان و منسوبین به آن حضرت شهید کردند.
از آنجا که 27 جمادى الاثنى در سال شهادت آن حضرت مصادف با 17 مهر ماه شمسى بوده، هر سال به مناسبت سالگرد آن حضرت در جمعه دوم مهرماه مراسم قالى شویان همراه با عزادارى با شکوهى کنار قبر مطهرش ‍ برگزار می‌شود.[2]
هم اکنون در سرداب زیر ضریح مقدس آن حضرت، بدن مبارک حدود صد نفر از آن شهداى بزرگوار تازه و سالم هست، که مرحوم آیه الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى مشاهده فرموده‌اند.[3]