به گزارش کرب و بلا، در دومین شب از مراسم سوگواری ماه محرم که به میزبانی موسسه زیتون برگزار شد، «محمدمهدی روحانی» مدرس و کارآفرین در سخنانی ضمن برشمردن برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های رهبران نامحدود، به تبیین مدل رهبری حسین بن علی (ع) پرداخت.

 

وی از «تاب‌آوری» به عنوان نخستین ویژگی رهبران نامحدود نام برد که مظهر تام و تمام آن در حسین بن علی دیده می‌شود و ادامه داد: «عبور از زمان» مهم‌ترین شاخصه رهبران نامحدود است که به‌واسطه دارا بودن هدف ارزشمند محقق می‌شود و خصیصه منحصربه‌فرد و ارزشمند هدف سیدالشهدا (علیه‌السلام) اصلاح امت رسول خدا و ایجاد امت واحده بود. هدفی والاتر از جنگ و بردوباخت که اگر غیر از این بود، پیام امام به کسی نمی‌رسید و در حوزه رهبری ابتر می‌ماند.

 

این مدرس رهبری با طرح این سؤال که آیا حسین (ع) بهترین بوده و آیا این بهترین بودن، شاخصه رهبری نامحدود است، اظهار داشت: بهترین بودن یک خصیصه محدود به زمان است و در زمان کوتاهی خاتمه پیدا کند اما آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اینکه آرمان‌های حسین برای همه ادیان، تمامی رهبران دنیا و حتی افراد لائیک نیز ارزشمند است، از آن حضرت به عنوان رهبر آزاده یاد می‌شود و از او الگوپذیری می‌کنند و این به‌واقع نتیجه ارزشمندی اهداف آن حضرت است.

 

 «توان خلق رهبری جدید» یکی دیگر از ویژگی‌های رهبران نامحدود در جهان بود که روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به آن اشاره و تأکید کرد: ارزش رهبری به خلق رهبری جدید است، کاری که حسین بن علی (ع) به بهترین وجه ممکن انجام داد و جالب اینکه این خصیصه حضرت منتهی به زمان خود نبوده و اکنون نیز در دنیا کارکرد دارد. حال اگر ما نتوانسته‌ایم مدل رهبری آن حضرت را به جهان معرفی کنیم و پیام او را به مردم دنیا برسانیم، ناشی از ضعف عملکرد ماست.

 

 به گفته این مدرس دوره رهبری، صف‌آرایی و نبرد سپاه جند ده‌نفری امام در مقابل لشکر سی‌هزارنفری مسلح به ابزار و ادوات جنگی نبرد، ویژگی فوق‌العاده حسین (ع) بود چرا که تنها یک رهبر واقعی می‌تواند خود و امتش را در برابر رقیب قدرتمند، با عظمت جلوه دهد. علاوه بر آن شهامت رهبری امام نیز بسیار ستودنی است و حتی دشمن نیز بارها به این خصیصه حضرت معترف بوده است. همین شهامت امام برای تغییر و اصلاح، بارزترین شاخصه یک رهبر نامحدود و مهم‌ترین دلیل برای عبور امام از واحد زمان و مکان بوده و با زندگی بشر امروز تناسب یافته است.

 

 روحانی در ادامه از حسین بن علی (ع) به عنوان رهبری نام برد که جمیع اضداد و صاحب ویژگی‌های متنوع بوده؛ هم بخشیده و گذشت کرده و هم جنگاور بوده و این تنوع ویژگی در یک رهبر واقعاً بی‌نظیر است.

 

حسین بن علی (ع) قلب مردم دنیا را لمس کرده است

وی همچنین از «توان پر کردن خلأ افکار متفاوت» به عنوان دیگر ویژگی رهبران نامحدود نام برد و اظهار داشت: در سپاه امام از همه اقشار، سنین مختلف و حتی پیروان ادیان دیگر همچون مسیحیت به چشم می‌خورد و جمع شدن این تنوع بشری زیر یک خیمه به نام سپاه حسین (ع) چیزی جز توانمندی یک رهبر نامحدود برای پر کردن خلأ افکار متفاوت نمی‌تواند باشد و این تفکر در 1400 سال پیش باقی نمانده و برای دنیای امروز نیز کاربرد دارد.

 

به گفته روحانی قیاس حسین بن علی با رهبران دنیا قیاس مع الفارغ است و فاصله بسیاری بین حضرت و سایر رهبران دنیاست. تغییر امت ارزشمندترین بعد نگاه امام است. او برای خود چیزی نخواسته و حتی دنبال نام هم نبوده، چنین رهبری که جتی مرگ را برای خود جز سعادت نمی‌بیند و از خود عبور می‌کند، یقیناً قلوب مردم را تسخیر می‌کند و حسین قلب مردم دنیا را لمس کرده است.

 

محصور ساختن مدل رهبری نامحدود حسین بن علی (ع) در درون تفکرات محدود بزرگ‌ترین ظلم است

فروتنی، بهبود مستمر، اصلاح امت در راستای خدمت به خلق، گذشت و ... از دیگر ویژگی‌های رهبران نامحدود است که روحانی در ادامه سخنان بدان اشاره و اضافه کرد: در کنار این خصیصه‌ها باید به این مهم توجه داشت که حسین از ابتدا بنای جنگ نداشت اما راهی جز جنگ برایش باقی نگذاشتند و حسین از خودش عبور کرد و از خون خود گذشت تا هدف اصلاح امت عینیت یابد. همین عبور امام از خود آن چیزی است که باعث شد صدای حسین (ع) در جهان شنیده شود. صدای حضرت تنها مختص شیعیان نیست که صدای آزادی خواهان جهان در تمام اعصار است.

 

این مدرس رهبری در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: اشتیاق، پایان داستان حسین بن علی (ع) و موتور محرکه رشد است. بزرگ‌ترین ارزش یک رهبر ایجاد اشتیاق سیری‌ناپذیر در امت است‌ برای رسیدن به آنچه رهبر هدف‌گذاری کرده و یقیناً رهبری با این ویژگی‌ها رهبری نامحدود و فراتر از زمان است که محصور کردن او به دنیای تفکرات محدود، بزرگ‌ترین ظلم به حسین بن علی است و اگر ما برای شنیده شدن صدای حسین در جهان کمک نکنیم، بدهکار حضرت هستیم و به ایشان ظلم کرده‌ایم.

 

یادآور می‌شود مراسم سوگواری دهه اول ماه محرم از شب گذشته به میزبانی موسسه زیتون آغاز شده و این محفل تا شام غریبان حسینی هر شب از ساعت 19030 الی 22 پذیرای عزاداران و دوستداران اهل‌بیت (ع) خواهد بود.