کرب و بلا: خیلی نگذشته است از چهارشنبه 13 دی‌ماه 1402 که یک‌بار دیگر تاریخ تکرار شد و ده ها زن و کودک مظلوم و بی‌گناه قربانی دسیسه‌های آنانی شدند که با واژگان ادبیات صلح جهانی هیچ نسبتی ندارند و با گروه‌های دست ساخته‌شان که نقاب تروریست بر چهره دارند، زمین را برای زیستن تنگ کرده‌اند.

 

در میان بیش از 90 تن از زنان و مردان و کودکانی که در این حمله ناجوانمردانه و جنایت نابخشودنی به شهادت رسیدند، نام «عادل رضایی» از ذاکران و مداحان اهل‌بیت (ع) نیز به چشم می‌خورد.

 

رضایی متولد سال 1362 و اهل شهر «راین» از توابع استان کرمان بود. از کودکی در مراسم‌های مختلف نوحه‌خوانی می‌کرد اما به روایت خودش، از 25 سالگی به طور رسمی وارد عرصه مداحی شد و این رود را هم مدیون دعای پدر و مادرش می‌داند که آرزو داشتند فرزندشان ذاکر آل الله باشد و البته علاقه وافری که خود به ستایشگری اهل‌بیت (ع) داشت.

 

این ذاکر با اخلاص ابیاتی نیز در مدح و منقبت اهل‌بیت (ع) سروده است که آن را مرهون عنایت حضرات معصومین (ع) دانسته و چنین بیان داشته است که تاکنون به معنای یک شاعر نسروده‌ام و هرچه بر زبانم جاری شده، در مقام یک نوکر بوده است.

.

شهید رضایی با نوای جان‌سوز «حاج‌ منصور ارضی» انس گرفته بود و علاقه وافری به مناجات‌خوانی استاد «میرزا محمدی» داشت، مقتل خوانی و سنتی خوانی حاج «‌میثم مطیعی» و شیوه عزاداری‌های حاج‌ «محمود کریمی» برای او جلوه پسندیده‌ای از مرثیه‌خوانی آئینی داشت و نمونه بارز یک ذاکر اهل‌بیت (ع) را در وجود حاج‌ مهدی سلحشور دیده بود.

 

این مداح و مرثیه‌خوان آستان حسینی، سری هم بر آستان شاه طوس سپرده بود و طی سال‌ها مفتخر شدن به منسب خادم الرضایی، شب‌ها و روزهای بسیاری به عنوان خادم یار بخش صندلی چرخ‌دار حرم رضوی، همراه بی‌ادعایی برای زائران سالخورده و ناتوانی بود که به شوق زیارت عازم بارگاه ملکوتی علی بن موسی‌الرضا (ع) شده بودند.

 

مدیحه‌سرایی حضرت فاطمه زهرا (س) آخرین نغماتی بود که شهید عادل رضایی، ذاکر با اخلاص آل الله در آستانه سالروز ولادت دخت نبی مکرم اسلام بر زبان جاری ساخت و این مراسم را مثل همیشه با آرزوی شهادت حسن ختام داد و ساعاتی بعد بر اثر حمله ناجوانمردانه تروریستی، مزد سال‌ها نوکری‌اش را گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

 

تحریریه کرب و بلا با گرامیداشت یاد و خاطره شهید عادل رضایی از مداحان و ذاکران استان اباعبدالله الحسین (ع) و ده‌ها تن دیگر از هموطنان مظلوم و بی‌گناه که در حادثه تروریستی 13 دی‌ماه استان کرمان به شهادت رسیدند، آرزوی روزی را دارد که با ظهور منجی حقیقی، دست عدالت الهی تاوان تمام خون‌های به ناحق ریخته را از مسببانش باز پس گیرد.