به گزارش کرب و بلا، بیست و هفتمین شماره فصلنامه معارف حسینی، ویژه پاییز 1401 با مجموعه‌ای از مقالات علمی و تخصصی منتشر شده است.

 

در صفحاتی از این فصلنامه که به بررسی حماسه عاشورا در شعر شاعران و داستان نویسان اختصاص یافته است، مقاله‌ای با عنوان «نگاهی تاریخی به حماسه عاشورا از منظر ادب فارسی» به قلم «محمدحسن بیگی» و «اصغر شهبازی» منتشر شده است.

 

«مرثیه‌سرایی بانوان اهل‌بیت (ع) در شهادت امام حسین (ع) با تأکید بر اشعار ام لقمان» نوشته «علی فارسی مدان»، «بازتاب واقعۀ کربلا در آثار داستانی راضیه تجار» اثر مشترک «احمد سنچولی»، «محمد مجوزی» و «شهلا کلبعلی» از دیگر مقالات فصلنامه پاییزی معارف حسینی است.

 

موضوع «قیام امام حسین (ع) و عاشورا در اندیشه و اشعار اقبال لاهوری» عنوان پژوهشی مشترک از «سید کمال حسینی» و «محمد عمر مبارز» است که به روش توصیفی- تحلیلی، جایگاه عاشورای حسینی را از دیدگاه این متفکر مسلمان بررسی کرده و بر این گزاره تأکید دارد که از نظر اقبال، عاشورا بهترین نسخه علاج مسلمانانی است که در انحطاط فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته‌اند و این نهضت، می‌تواند به عنوان حلقه وصل ملت‌ها قرار گیرد.

 

در بخش معرفی کتاب این شماره، کتاب «زیارت عاشورا از گذشته تا امروز» اثر ارزشمند «حجت‌الاسلام سید مهدی محمودی» با شرح کوتاهی از «محمدرضا فخر روحانی» به چاپ رسیده است.

 

بیست و هفتمین شماره پژوهش‌نامه تخصصی معارف حسینی را می‌توانید در وب‌سایت تخصصی فصلنامه به نشانی ww.maarefehosseini.ir دریافت و مطالعه نمایید.