به گزارش کرب و بلا، اعضای شورای علمی بنیاد بین‌المللی عاشورا روز گدشته با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) دیدار کردند. «آیت‌الله رضا رمضانی» در آغاز این دیدار، فعالیت شورای علمی بنیاد بین‌المللی عاشورا با اهداف بلند را در عرصه‌های مختلف بسیار تأثیرگذار خواند.

 

وی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) منحصر به مذهب خاصی نیست، بیان داشت: امام حسین (ع) از نظر کلامی، امام المسلمین است و نباید ایشان را منحصر به مذهب خاصی کنیم؛ از این روست که در زیارت نامه‌ها و در سلام به ائمه (ع)، آنان را امام انس و جن معرفی می‌کنیم.

 

آیت‌الله رمضانی قیام امام حسین (ع) را عامل موثر در حیات و بقای اسلام دانست و تصریح کرد: به دلیل همین گستردگی قیام عاشورا است که علمای اسلام اعم از شیعه و سنی، به امام حسین (ع) ارادت دارند و حتی علمای غیر مسلمان از جمله «جرج جرداق» نیز به آن پرداخته‌اند.

 

به گفته استاد حوزه علمیه قم، از قیام اباعبدالله (ع) سه نکته قابل برداشت است؛ نکته اول نقل تاریخی است که وقایع نگاری باید به شیوه صحیح و بدون تحریف باشد. نکته دوم به تحلیل و چرایی واقعه عاشورا می‌پردازد و نکته سوم به تطبیق واقعه بر اساس مؤلفه‌ها و مشخصه‌های خاص مرتبط است.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) قیام کربلا را الگویی برای جهانیان دانست و افزود: بدون شک قیام امام حسین (ع) نه فقط برای شیعیان بلکه برای جهانیان الگو است. سیدالشهداء (ع) در مفترض‌الطاعه بودن برای شیعیان و به لحاظ مرجعیت علمی و معنوی برای مسلمانان به عنوان الگو می‌باشد. ایشان برای پیروان ادیان ابراهیمی به دلیل دعوت به خدا به عنوان محوری ترین اصل ادیان الهی الگو است و در مباحثی همچون حریت، آزادی و اصول اخلاقی برای کل بشریت و انسانیت می‌تواند الگو باشد. امروز دنیا تشنه این ابعاد و اهداف امام حسین (ع) است و باید  این ابعاد شخصیت و قیام امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی کرد.

 

به گفته آیت‎الله رمضانی،قیام عاشورا در ابعاد عرفانی بحث‌های تسلیم، رضا و … که در واقعه عاشورا نمود دارد، قابل ارائه است و می‌توان به خوبی با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله انیمیشن، کتاب و سایر ابزارهای روز در ابعاد اخلاقی، معرفتی، عرفانی به جهانیان معرفی کرد.

 

وی شیوه معرفی عاشورا در فضای بین‌الملل را مستلزم نوعی خوشمندی دانست و تصریح کرد: طرح مباحث تاریخی عاشورا خیلی خوب است اما اگر این کار موجب تشدید اختلافات مذهبی شود، در عرصه بین‌الملل پاسخگو نیست.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) افزود: در عرصه بین‌الملل می‌توان با ادبیات بین‌الملل امام را آنچنان معرفی کنیم که پیروان ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی نیز امام حسین (ع) را به عنوان اسوه بشناسند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تبیین بعد مقاومت در قیام عاشورا تاکید کرد و گفت: موضوع مقاومت در قیام عاشورا از بحث‌هایی است که باید در عرصه بین‌الملل به آن پرداخته شود؛ چون ضرورت مقاومت بر اساس عقل و فطرت است و نقل، مؤید آن است. وقتی که قوه قهریه سلطه گر وجود دارد و همه چیز را تحت فرمان خود قرار می‌دهد و انتظار دارد همه تابع او باشند، باید مقاومت کرد و بنیاد بین‌المللی عاشورا می‌تواند بعد مقاومت را برجسته کند و حتی می‌توان کتابی با عنوان «حسین (ع) مظهر مقاومت و جلال الهی» در این موضوع تدوین کرد.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در پایان این دیدار خطاب به اعضای شورای علمی بنیاد بین‌المللی عاشورا اظهار داشت: این بنیاد با شیوه‌های مختلف مثل فیلم، انتشار کتاب، معرفی صحابه سیدالشهداء (ع) و … می‌تواند نقش برجسته‌ای در معرفی قیام عاشورا در عرصه بین الملل و با ادبیات بین‌الملل برای مسلمان و غیر مسلمانان داشته باشد؛ البته در معرفی شخصیت امام حسین (ع)، نباید از فضای مجازی غفلت شود.