کرب و بلا: گسترش اسلام از سرزمین اعراب به اروپا و اقصی نقاط جهان و خطری که پیروان آیین مسیحیت از گسترش این دین جدید احساس کردند، شاید یکی از عواملی بود که اندیشمندان و پژوهشگران غیرمسلمان را به تلاش برای شناخت بیشتر از این دین واداشت. از جمله موضوعاتی که در میان این پژوهش‌ها پررنگ‌تر است؛ عاشوراپژوهی و نگرش اندیشمندان به نهضت حسینی است و این موضوع در مقالات و کتب متعدد متفکران برجسته جهان نمودی ویژه دارد.

 

«رینو جوزف» "Reno Joseph" شرق شناس فرانسوی، مهارت خاصی در ادبیات و زبان عرب دارد. وی مدت‌ها در دانشگاه شرق‌شناسی به تدریس مشغول بود. از جمله تالیفات این متفکر فرانسوی؛ کتاب «اسلام و مسلمانان» است. وی در اثر خود فلسفه عزاداری سیدالشهدا (ع) را به تفصیل تبیین کرده و از جنبه‌های مختلف سیاسی، اخلاقی و تربیتی به بررسی مراسم سوگواری حسینی پرداخته است.

 

جوزف در بخشی از این کتاب با اشاره به واقعه عاشورا و پیامدهای آن می‌نویسد: «شیعیان عزاداری نوه محمد (ص) یعنی حسین بن علی را جزو مذهب خود قرار داده‌اند و از آن روز تا کنون با پیروی از معنویات بزرگان دین خود در مراسم عزاداری حسین شرکت کردند.»

 

این پژوهشگر فرانسوی با اشاره به برگزاری آیین سوگواری حسینی به عنوان مهم‌ترین روش معرفی شیعه، معتقد است شیعیان بیشتر از پیروان هر مذهب و آیین دیگری برای تبلیغ دین خود هزینه می‌کنند و همه ساله مبالغ هنگفتی برای برپایی سوگواری شهادت حسین بن علی (ع) صرف می‌کنند.

 

نویسنده مسیحی کتاب اسلام و مسلمانان از مشاهدات خود چنین می‌نویسد که: « امروزه هیچ نقطه‌ای از عالم نیست که دو نفر شیعه باشند و اقامه عزای حسین(ع) نکنند.... در بندر مارسیل عربی را دیدم که پیرو مذهب تشیع بود و در مهمان‌خانه جنب اتاق من مسکن داشت. در روز عاشورای حسین (ع) به تنهایی احوالات جسین را می‌خواند و گریه می‌کرد.... »         

                                   

جوزف رینو شرق شناس فرانسوی با معرفی ایران به عنوان مرکزیت تشیع، بقا و گسترش روزافزون این مذهب را مرهون سوگواری شهادت امام حسین (ع) دانسته و معتقد است: « ... در دو قرن دیگر عدد آنها بر سایر فرق مسلمانان بیشتر خواهد شد و علت این امر بواسطه سوگواری حسین (ع) است.»

 

 

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

1- برگزفته از کتاب درسی که حسین به انسانها آموخت، عبدالکریم هاشمی نژاد، ص 388
2- نگاهی به کتاب پرتوی از عظمت حسین(ع)، صافی گلپایگانی