کرب و بلا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به حجم بالای مطالب عنوان شده در مورد  نهضت سالار شهیدان و قیام عاشورا، گفت: در شرایطی هستیم که نیازمندی ما به صلابت این نهضت به مراتب بیشتر احساس می‌شود و لازم است که محققان و اساتید و کسانی که واقعاً عمیق به جریان کربلا می‌توانند بنگرند وارد صحنه شده و مباحث را تبیین کنند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از افراد براساس احساسات دست به تحریک عواطف جوانان می‌زنند که هرگز شایسته این قیام نیست که البته این امر دلیل هم دارد چرا که با عمق و جان روح مکتب و نهضت سالار شهیدان حسین بن علی آشنایی ندارند به همین دلیل فقیهان، فیلسوفان و متکلمان و دانشمندانی که سال‌ها در زمینه‌های علوم اسلامی کار کردند و به حق کارشناس علوم اسلامی هستند باید این قیام را عمق‌یابی و تبیین کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرض اراده الهی در آموزه‌های دینی، تصریح کرد: این اراده منشأ و منبع اصلی دین است که از آن به عنوان اراده‌ تشریعی نیز یاد می‌شود اما باید گفت که این اراده‌ الهی در وجود امام (ع) ظهور و بروز پیدا کرده و آنها را تبدیل به مظهر دین الهی می‌کند؛ براین اساس دین در مقام تجلی و ظهور به وجود اهل بیت وابسته است همانطور که در مقام متجلی و فاعل، دین اراده تشریعی از حق تعالی است.

 

امام حسین (ع) به عینیت دین، رسالت خود را به انجام رساند

 

وی به بازتاب اراده الهی در وجود امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان به عینیت دین، رسالت خود را انجام دادند؛ نخست به صیانت و پاسداری از حقیقت دین که تفسیر دین، تبیین از دین، صیانت دین، حفاظت از حدود دین است پرداختند و دوم اینکه  در حفاظت از جامعه و وحدت امت اسلامی انسانی و همچنین رشد و شکوفایی امت اسلامی تلاش کردند.

 

حجت‌الاسلام جوادی آملی در ادامه گفت: امام حسین (ع) قیام خود را آغاز کردند که اولاً دین را از دستگاه ظالمانه اموی و یزدیدیان که آن را به اسارت گرفته و بر دین سلطه پیدا کرده و آن را وسیله ارتزاق خود قرار داده بود، نجات دهند و دوم اینکه در راستای نجات جامعه و حفظ شئونات به امر به معروف  که جلوه ای از دین است متوسل شدند  تا آنجا که خود فرمود:«برای اصلاح امت جدم حرکت کرده‌ام».

 

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم حیانی اسراء افزود: در تحقق این اهداف و به ویژه امر به معروف، مهمترین ابزار خود جامعه اسلامی است و اگر جامعه اسلامی همراهی نکند این اهداف به وقوع نمی‌پیوندد همانطور که علی (ع) در خلوت و تنهایی خودشان بودند و بیست و پنج سال خانه نشین بود تا جایی که مأموریت آزاد سازی دین و اصلاح امت پیامبر (ص) محقق نشد و تا جایی پیش رفت که جامعه متلاشی شد و دین نیز به محاق رفت.

 

عملکرد امام حسین (ع) منشأیی اصیل برای دین است

 

وی تأکید کرد: حسین بن علی (ع) عین دین است و  آنچه را که عمل می‌کند به عنوان یکی از منابع دین و نه مبانی شناخته می‌شود و لذا عملکرد سالار شهیدان حسین بن علی (ع)  نیز به عنوان یک منشأ اصیل برای دین شناخته شده و فقها و دانشمندان و کارشناسان علوم اسلامی براساس اعمال و رفتار و سخنرانی‌های امام حسین (ع) مبانی دین را استخراج می‌کنند. در هر صورت امام حسین (ع) که عین دین است به مصاف با مشرکان زمان خود رفت و بنابراین آنچه را می‌توانیم این امر بیاموزیم این است که دین اقتضایش آن است که هرگز یک انسان آزاده با حاکمیت ظلم و ظالم سازگاری ندارد بلکه با او در ستیز است.

 

حجت‌الاسلام جوادی آملی با اشاره به اینکه حاکم اسلامی هیچگاه نمی‌تواند با حکومت ظلم و جور کنار بیاید گفت: براین اساس امام حسین (ع) بلافاصله پس از تحت فشار قرار گرفتن از سوی حاکم مدینه به منظور بیعت با یزید از آن شهر کوچ کردند و در اصل دست به قیام زدند اما همان ناکسینی که امیرالمؤمنین (ع) را تنها گذاشته بودند اینبار نیز حسین بن علی (ع) را تنها گذاشتند و نتیجه آنکه واقعه عاشورا رخ داد.

 

وی با تأکید بر این نکته که قیام سیدالشهدا (ع) به معنای یک قیام مسلحانه نبود، گفت: همانطور که گفته شد هدف از این قیام امر به معروف و نهی از منکر است و این هدف را قیام مسلحانه محقق نخواهد کرد؛ اگر امام حسین (ع) از همان ابتدا قصد قیام مسلحانه داشتند که هیچگاه با اهل بیت (ع) به جانب عراق حرکت نمی‌کردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهار داشت: سالار شهیدان بر مبنای سنت پیامبر حرکت کردند چنانچه خود ایشان فرمود: من دارم بر‌اساس سنت پیغمبر حرکت می‌کنم و هیچکس به اندازه من به پیغمبر نزدیک و تابع سنت نیست.»امام حسین (ع) قدم به قدم که در این مسیر حرکت می‌کنند،  آیات الهی و سنت الهی را برای امت اسلامی می‌خوانند. حضرت با این جلوه‌ها آمده و بنا بر این اهل تسنن هم اگر بخواهند براساس دین و سنت پیغمبر (ص) عمل کنند باید مطابق با نهضت ابی‌عبدالله (ع) آن را بشناسانند.