به گزارش کرب و بلا، همزمان با برگزاری مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلای معلی، ظهر امروز مراسم سنتی راهپیمایی به مناسبت سالروز دفن پیکر مطهر شهدای کربلا با حضور خیل گسترده جمعیت عزادار بویژه زنان عشائر عرب برگزار شد.

 

طبق یک آیین سنتی و به یاد حضور بانوان قبیله بنی‌اسد جهت دفن شهدای کربلا، مراسم عزاداری و راهپیمایی از حرم مطهر سیدالشهدا (ع) به سمت حرم علمدار کربلا برگزار می‌شود و عزاداران هروله‌کنان حد فاصل این دو صحن مطهر را طی می‌کنند.

 

دسته عزاداری بنی‌اسد که بعد از دسته «طویریج» بزرگترین دسته عزاداری در عراق به شمار می‌رود، با حضور زنان عزادار از قبایل و عشایر شهرهای اطراف کربلای معلی برگزار می‌شود.

 

طبق آنچه در منابع تاریخی و مقاتل آمده است، سیزدهم محرم سال 61 هجری زنان قبیله بنی‌اسد هنگام عبور از کربلا با ابدان مطهر شهدای حادثه عاشورا مواجه می‌شوند و از مردان قبیله خود می‌خواهند شهدا را دفن کنند. هنگامی که متوجه می شوند مردان قبیله تمایلی به این کار ندارند، خودشان با جمع‌آوری حصیر و وسایل مورد نیاز به سمت محل شهادت شهدا می‌روند. این روز به «یوم الدفن» نام گرفته و ظهر سیزدهم محرم هرسال با شکوه گسترده‌تری در در کربلای معلی برگزار می‌شود.

 

تصاویری از عزاداری باشکوه ظهر امروز در بین‌الحرمین را مشاهده کنید: