به گزارش کرب و بلا، مرز زمینی عراق پس از 27 ماه به روی زائران عتبات باز شد و زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زیارتی و بدون نیاز به ویزا از طریق مرز زمینی به این سفر مشرف شوند.

 

این خبر پس از موافقت وزیر کشور عراق با بازگشایی مرزهای زمینی دو کشور اعلام شد و نیروهای مرزبان عراقی نیز از صبح امروز با حضور در ورودی مرز این کشور، زمینه را برای تشرف زائران عتبات عالیات فراهم کردند.

 

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، سفرهای زمینی به عتبات منوط به ثبت‌نام در قالب کاروان‌های زیارتی است و این سازمان متولی اعزام و ثبت‌نام از متقاضیان است.

هفته گذشته در جریان سفر وزیر فرهنگ و گردشگری عراق به تهران و دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت، با اعزام روزانه 2500 زائر از مرزهای زمینی موافقت شد که این تعداد به مرور تا 15 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

 

سفر زمینی به عراق از اسفندماه سال 98 و در پی شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود و تنها برخی افراد در صورت داشتن ویزای عراق یا موافقتنامه، امکان عبور از مرزها را داشتند؛ اما اکنون با لغو ویزای عراق برای سفرهای زمینی، تشرف زائران به عتبات سهولت می‌یابد. البته ویزای سفرهای هوایی به عراق نیز از اوایل آبان ماه لغو شده بود و از آذرماه سفرهای زیارتی به عتبات به‌صورت هوایی در ایام کرونا آغاز شد و هم‌اکنون نیز همه سفرهای زیارتی به صورت هوایی انجام می‌شود.