به گزارش کرب و بلا، پیاده‌روی در اربعین حسینی از جمله ارزشمندترین رویدادهای مرتبط با حماسه حسینی است که ظرفیت نهفته‌ای نیز در خود دارد و با توجه به تنوع فرهنگی وسیع موجود در آن وجهی تمدن‌ساز نیز به خود گرفته است. این واقعه از آنجا که یک رویداد بین‌المللی است لذا طی سال‌های اخیر رنگ و بوی ویژه‌ای نیز به خود گرفته و به یک فرارویداد بی‌نظیر تبدیل شده است.

 

هرچند که امسال به دلیل شیوع کرونا، پیاده‌روی اربعین بدون حضور زائران خارجی و به شکل بومی در عراق برگزار می‌شود اما با بررسی این رویداد طی سال‌های گذشته می‌توان به نقاط روشن و امیدوارکننده‌ای در نقش اربعین به منظور وحدت و انسجام بیشتر میان امت اسلامی دست یافت.

 

شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره نقش اربعین در وحدت و یکپارچگی میان امت اسلامی، گفت: اربعین نقش مهمی در این زمینه دارد و در این راستا به چند نکته اشاره می‌کنم که در حقیقت شروطی است که به تحقق این مسئله کمک می‌کند و این همبستگی را عمق می‌بخشد؛ نخست حفظ سنت‌های بومی اهالی عراق است که باید آنها را حمایت کنیم و گسترش دهیم. سنت‌هایی که در طول قرن‌ها به وجود آمده، سنت‌های بسیاری خوبی است که توانسته در عصر امروز این همه جمعیت را دور خود جمع کند و به این حرکت، عمق و غنای بیشتری بدهد. بنابراین نباید این عرصه تحت‌الشعاع مسائلی قرار گیرد که این سنت‌های خوب مانند فداکاری، ایثار، بذل مال و ... آسیب ببینند. این سنت می‌تواند به وحدت، همبستگی و همگرایی ملل اسلامی کمک کند.

 

وی ادامه داد: در بیان دومین نکته از شاخص‌های همبستگی میان امت اسلامی به واسطه رویداد پیاده‌روی اربعین باید به حفظ هویت عراقی و عربی این حرکت اشاره کنم که در طول قرن‌ها از سوی اهالی عراق به صورت خاص این حرکت محفوظ مانده و استمرار یافته است و از زیارت اربعین به صورت بااهمیتی حفاظت شده است. این هویت هم باید محفوظ بماند و حفظ این هویت می‌تواند به اصل کار کمک کند، وگرنه اگر مداخلاتی صورت گیرد، مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

 

لک‌زایی تصریح کرد: اما در باب سومین نکته باید گفت که کشورهایی به عنوان مهمان در این حرکت حاضر هستند، این‌ها باید توجه کنند که میهمان تلقی می‌شوند و میزبان خود کشور عراق است. بنابراین دیگر کشورها باید به ملت و دولت عراق و همچنین موکب‌ها کمک کنند که روزبه‌روز این آیین بهتر برگزار شود. اینجا مسئله یک وجه سیاسی هم می‌گیرد. اگر دو مورد قبلی یک مقدار فرهنگی و مربوط به سنن است، اینجا یک بخش سیاسی هم مطرح می‌شود که دولت‌ها باید بیایند و برای بهبود این حرکت کمک کنند لذا این مسئله هم می‌تواند به وحدت و همبستگی کمک کند.

 

دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه افزود: بهره‌برداری جامع  از ظرفیت‌های مردمی این حرکت به عنوان نکته چهارم باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین باید این ظرفیت‌ها حفظ شود و در این قسمت هم دولت‌ها نقش مهمی دارند، البته که نباید در کار مردم مداخله کنند و این حرکت را طوری به دست بگیرند که در این زیارت خللی ایجاد شود.

 

وی در پایان گفت: بخش تأمین امنیت نیز مسئله مهمی است و باید در این راستا هم اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد  هر چند که حضور مردم و به عهده گرفتن این امنیت توسط خودشان می‌تواند کمک‌کننده باشد. به ویژه اینکه از کشورهای مختلف در عراق حاضر می‌شوند و حوزه‌ای که می‌تواند مدارا را شکل دهد و مدارا را بیشتر برجسته کند، این حرکت است و این حرکت با تنوعی که از افراد حاضر در راهپیمایی به ما نشان می‌دهد، می‌تواند کمک‌ کند. اینها مواردی است که کمک می‌کند تا وحدت و همبستگی در جهت حل مسائل جهان اسلام تعمیق شود.