به گزارش کرب و بلا، در میان شور و هیجان عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان که هر ساله باشکوه هرچه تمامتر برگزار می‌شود و البته امسال با توجه به شیوع کرونا گونه‌ای دیگر اما باز هم پرشور و پویا را تجربه کرد اما مسئله مهمی شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد و یا اساساً از آن غفلت شود و آن اینکه نباید بگذاریم که سرگرم شدن به برگزاری چنین آئین‌ها و برنامه‌هایی ما را از احیای بسیاری از شعائر دینی و مذهبی و همینطور انجام واجباتی که اتفاقاً فلسفه قیام عاشورا توجه به آنهاست غافل کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، پژوهشگر و مؤلف سیره اهل بیت(ع) با اشاره به ایرادات وارده به برگزاری آئین های عزاداری که موجب غلفت برخی از عزاداران به ویژه از اقامه نمازهای واجب می‌شود، گفت: اصل عزاداری برای امام حسین (ع) دارای آثار بسیاری است و از زمان پیامبر (ص) تاکنون، این عزاداری برپا بوده است و اساسا، عزاداری برای سیدالشهدا(ع) لازمه بقای دین ماست.

 

وی ادامه داد: محرم نیز مانند بسیاری از ماه‌ها همچون رمضان فرصت خوبی است تا اگر فردی در سایر ایام سال کاهلی و غفلت از عمل به دستورات خدا کرده است در این ایام جبران کرده و به آن اهتمام ورزد. البته ممکن است که برخی از افراد عزادار آگاه از این امر نباشند که نماز واجب است، این افراد کاملاً دلی در این مراسمات شرکت می‌کنند و اصل و فرع را چندان تشخیص نمی‌دهند و باید در این ایام این مسائل برای آنها به خوبی و روشنگرانه تشریح شود.

 

مؤلف کتاب «ویژگی‌های امام رضا(ع)» با بیان اینکه پیامبر (ص) درباره امام حسین (ع) فرمود: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» و امام حسین(ع) با شهادت خود و به دنبال آن با عزاداری‌های پیرامون آن، دین خدا را پابرجا نگه داشته است، گفت: اگر اهمیت نماز ظهر عاشورا برای مردم تبیین شود، قطعاً آنها خواهند فهمید که هدف امام حسین (ع) احیای نماز بوده است و اقامه نماز را در رأس عزاداری های خود قرار می‌دهند.

 

وی در بیان اهمیت این مسئله یعنی ضرورت اقامه نماز اول وقت گفت: امام حسین (ع) ظهر عاشورا جنگ را تعطیل کردند و آتش بس خواستند تا نماز بخوانند اما دشمن امان نداد و امام(ع) فرمودند: «نماز را در وسط میدان و در برابر تیرهای دشمن اقامه خواهیم کرد» و سه نفر از یاران به نام‌های «زهیر بن قین»، «سعید بن عبدالله» و «عَمرو بن قُرظَه انصاری» داوطلب شدند و خود را سپر قرار دادند تا امام حسین (ع) و یاران، نماز را اقامه کنند. اما اینکه چرا امام حسین(ع) وسط میدان جنگ نماز برپا داشتند به این واسطه است که تمام هدف واقعه عاشورا در نماز خلاصه می شود که یکی از بهترین و مهمترین ضروریات دین ماست و ما باید مردم را نسبت به این اصل مهم آگاه کنیم.

 

حجت‌الاسلام پاک‌نیا با اشاره به اینکه یکی دیگر از پیام‌های عاشورا الزام به منظور پرهیز از منکرات بود، گفت: یکی از ادامه داد: بدحجابی و بی‌حجابی یکی از مصادیق بارز منکر است زیرا آیات و روایات متعددی  در این زمینه داریم و بانوانی که بدون رعایت حجاب اسلامی در مجالس عزای امام حسین(ع) شرکت می‌کنند یا چندان نسبت به این امر مهم آگاه نیستند و یا از سر تفریح و سرگرمی در این مجالس حضور دارند.

 

وی افزود: در نظر داشته باشید که تلاش دشمن نیز در زمینه بی‌تأثیر نیست زیرا زمانی که نمی‌توانند در مقابل این عزاداری‌ها بایستند، از راه‌های دیگر به آن لطمه و آسیب می زنند و به طور مثال مطرح می‌کنند، نماز اهمیتی ندارد و تا ساعت سه شب سینه بزن و نماز را قضا بخوان!!