به گزارش کرب و بلا، افتخار دانش‌پور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی درباره فضای متفاوت محرم امسال ناشی از شیوع بیماری کرونا گفت: شکل و شیوه اجرای مراسم عزاداری و چگونگی احیای شعائر حسینی از جمله موضوعاتی بود که در مرح امسال محل بحث و نظر قرار گرفت و در نخستین واکنش به شیوه غیرمعمول عزاداری امسال مطرح شد که امسال به جهت رعایت اصول بهداشتی عزاداری‌هایمان همچون گذشته نخواهد بود که این امر ما را دچار ضعف و بی‌اعتقادی می‌کند.

 

وی ادامه داد: بر این پایه برخی مخالفان با شیوه اتخاذ شده عزاداری برای محرم امسال با این استدال که مجلس اهل بیت دارالشفاء است  و اگر مجلس عزا با شهور حرارت همیشگی برگزار نشود، مقبول نیز واقع نخواهد شد نسبت به آنچه که تصمیم گیری شده بود اعتراض خود را ابراز داشتند.

 

دانش‌پور با اشاره به اینکه طرح مباحثی بر این اساس برمبنای آموزه های دینی اشتباه است، تصریح کرد: در مقوله عزاداری به ویژه در ایام محرم و در رثای سیدالشهدا(ع) ابتدا باید به تعریف شعائر، انگیزه و نیت آن دقت شود و اینکه اساساً انگیزه ما از برگزاری چنین مجالسی و یا حتی شرکت در آنها چیست؟ موضوع مهمی که باید در این زمینه به آن توجه داشت این است که اصل انگیزه ما از عزاداری سیدالشهدا(ع) نیل به عقل تکامل یافته است چرا که اسلام، آئین خردورزی و اندیشه‌مداری است و تمام اصول و فروع آن مبتنی بر عقلانیت است و لذا رکن اصلی اقامه عزای حسین بن علی(ع) بر آداب و آئینی دلبخواه و سلیقه‌ای بنا نشده است . روح حاکم بر آن، مفهوم اطاعت است، اطاعت همان چیزی است که عقل به آن حکم می‌کند.

 

وی ادامه داد: در مقوله اقامه عزا مسئله‌ای همچون دفاع از کیان اسلامی که حتی اگر خطر جانی نیز در پیش باشد باید به آن تن داد مطرح نیست و شرکت در مجالس جمعی و باشکوه و عظیم عزای حسینی برطبق آنچه که در سال‌های پیشین متداول بوده تنها به شور و هیجان این موضوع بازمی‌گردد هر چند که معرف و شناختی را نیز در پی دارد اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی پیامد ناگوار این اجتماع و ازدحام تثبیت شیوع بیماری است که خطر جانی و بالاتر از همه آسیب رسانی به دیگران را به همراه دارد و آنهایی که نگران هستند که مباد عدم شرکت در چنین مجالسی به شکل معمول، چیز از ارزش‌ها و تعظیم شعائر دینی و مذهبی برگرفته از عاشورا بکاهد، به نظرم در حال مغلطه کردن هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که بانی فرهنگ عزا، وجود نازنین ائمه معصومین(ع) هستند و طبق فرامین ایشان رکن اصلی در اقامه و تعظیم شعائر حسینی روضه‌خوانی و بکاء و گریه بر مصیبت سیدالشهدا(ع) است که قطعاً در شرایط فعلی این امر به هر نحوی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

وی ادامه داد: بررسی‌های تاریخی نشانگر آن است که هرگز شیعیان در همه ازمنه و امکنه شعائر حسینی را یکسان تکریم و تعظیم ننموده اند و در بسیاری موارد در خفقان مطلق بدان پرداخته و فرهنگ غنی آن را با روش‌های مختلف برای نسل‌های آتی ماندگار ساخته‌اند و در نتیجه در شرایط کنونی هرگونه خروج از دایره تعقل و خردورزی، مراتب تعدی و تفریط نسبت به فرامین اهل بیت (ع) را به همراه دارد.

 

دانش‌پور اظهار داشت: به هر حال بر اساس آنچه که در شرایط فعلی حاصل شیوع ین بیماری مشهود است اینکه باید با انجام سلسله اقداماتی به مواردی چون تغییر چهره و ظاهر شهر، برگزاری روضه‌های محدود خانگی ، بهره‌مندی از روضه‌های مجازی، مطالعه سیره کربلا و... یاد و خاطره این حماسه پرشور را زنده نگاه داریم.