به گزارش کرب و بلا، به مناسبت فرا رسیدن ایام ولادت حضرت علی (ع)، موزه هنرهای شرقی مسکو با برپایی نمایشگاه «دل نگاره» میزبان آثار هنری و عاشورایی تصویرگر برجسته ایرانی، «حسن روح‌الامین» است.

 

این رویداد فرهنگی به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و همکاری اداره کل همکاری‌ها و تنظیم صادرات فرهنگی و مشارکت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از روز جمعه 15 بهمن سال جاری مصادف با روز ولادت امیرالمؤمنین (ع) آغاز شده و تا ششم فروردین‌ماه 1402 میزبان هنردوستان و علاقه‌مندان به هنر اسلامی است.

 

به گفته «مسعود احمدوند» رایزن فرهنگی ایران در روسیه، «معرکه آب»، «وداع»، «خورشید زندان»، «این الحسن»، «ام‌ابیها»، «مرج البحرین» و «شمع بیت‌المال» از جمله آثار روح‌الامین است که با محوریت زندگی اهل‌بیت (ع) خلق شده و در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

 

سایت رسمی موزه هنرهای شرقی مسکو این نمایشگاه را چنین توصیف کرده است: «در میان آثار ارائه شده در این نمایشگاه، نه تنها ترکیب‌بندی‌هایی آغشته به تغزلی لطیف با جزئیات و رنگ‌آمیزی آن‌ها به زیبایی‌شناسی مینیاتورهای سنتی ایران و کلاسیک‌های هنر ایرانی قرن بیستم، بلکه صحنه‌های بزرگ نبرد نیز دیده می‌شود. این نمایشگاه نقاشی بزرگ «معرکه آب» را به نمایش می‌گذارد که به وقایع حادثه غم‌انگیز کربلا در سال 680 اختصاص دارد که به یکی از نقاط عطف تاریخ اسلام تبدیل شد.

 

برگزاری کارگاهای آموزشی هنر اسلامی در موزه هنرهای شرقی مسکو، دانشکده نقاشی دانشگاه دولتی سینمایی روسیه (قدیمی‌ترین دانشگاه سینمایی جهان) و نشستی با شمایل‌نگاران کلیسای ارتدکس در شهر «سرگئی پاساد» از دیگر برنامه‌هایی است که در قالب این رویداد هنری با حضور نگارگر برجسته ایرانی برگزار خواهد شد.

 

موزه دولتی هنرهای خاوری یا موزه شرق واقع در مسکو مهم‌ترین موزه هنر کشورهای خاوری در روسیه است که به دستور دولتمردان اتحاد جماهیر شوروی در سال 1918 بنیان نهاده شد و اکنون در مجموعه‌های بزرگی دارای بیش از 160 هزار اثر از هنر چین، ایران، هند، ژاپن، کره و قفقاز است.