به گزارش کرب و بلا، مراسم رونمایی از سامانه روضه خانگی «سدره» پنج شنبه 18 آذرماه با حضور ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، جمعی از  چهره‌های مذهبی و مداحان و مرثیه‌سرایان پیشکسوت اهل‌بیت (ع) در حوزه هنری برگزار شد.

 

در بخشی از این مراسم، حاج «مهدی آصفی» پیرغلام و مداح پیشکسوت اهل‌بیت (ع) در سخنانی با اشاره به آثار برپایی مجالس روضه، بر لزوم توسعه روضه خانگی تاکید کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با نقل توصیه‌ای از علامه طباطبایی در اهمیت مجلس روضه سیدالشهدا (ع) اظهر داشت: صاحب تفسیر المیزان می‌فرماید برای رسیدن به مدارج بالای عرفان دو راه وجود دارد؛ اول زیارت حرم امام حسین (ع) و دیگری مجلس عزاداری ایشان، زیرا مرکز تردد ملائک است و باید قدر بدانیم.

 

این پیشکسوت عرصه مرثیه سرایی به سلوک پیرغلامان و مادحان قدیمی نیز اشاره کرد و مرحوم «ماشاالله جلیلوند» از جمله مداحانی بود که تا سن 80 سالگی به خودش اجازه نداد روی منبر بنشیند. در اواخر عمرش بیمار و بستری بود که مرحوم اسماعیلی شیرازی از منبری‌های به نام گذشته به عیادت او رفت. از او پرسید اوضاعت چطور است؟ او پاسخ داد همین را بگویم که امام حسین (ع) نوکرهایش را خودش انتخاب می‌کند و این رهنمود مهمی برای مایی است که توفیق خدمت در این عرصه را داریم.

 

وی با اظهار تاسف از کمرنگ شدن سنت برپایی روضه خانگی افزود: درگذشته منبری‌ها و روضه‌خوان‌ها در خانه‌های خود یک دهه روضه خانگی داشتند اما این متأسفانه کم شده است. برای ترویج دوباره این سنت باید خود ما بانی برگزاری اینگونه مجالس باشیم تا دیگران را هم بتوانیم تشویق کنیم.

 

این پیرغلام اهل‌بیت (ع) در پایان سخنان خود بر لزوم امانت داری مداحان و روضه خوانان تاکید و تصریح کرد: مردم ما را محرم خود می‌دانند که به خانه‌هایشان راه می‌دهند. روضه‌خوان‌های قدیم سال‌ها به منزل افراد برای روضه می‌رفتند و حتی به وسایل و دیوار خانه نگاه نمی‌کردند که بدانند صاحب خانه چی دارد. ما هم باید امانتدار باشیم و همین حساسیت‌ها را داشته باشیم.

 

لازم به یادآوری است طرح «سدره» با هدف کمک به برپایی مجالس روضه خانگی بعد از شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) شکل گرفت و اکنون با گذشت چندین ماه از این طرح، در قالب سامانه روضه خانگی جهت تسهیل برگزاری مجالس روضه رونمایی شد.