کرب و بلا: ابراز ارادت و محبت به سیدالشهدا (ع) و اهل‌بیت ایشان در دل‌های پاک و ضمیر تمام انسان‌های پاک نهاد فارغ از دین و آیین نفوذ کرده است و این محبت الهی اختصاص به کشور و منطقه‌ای خاص ندارد.

 

«عبدالباسط محمد عبدالصمد سلیم داود» متولد قاهره و از قاریان قرآن مشهور اهل مصر بود. در سن 10 سالگی حافظ کل قران شد و از همان سال‌ها شروع به قرائت قرآن کرد و به واسطه لحن فوق‌العاده زیبایی که در قرائت قران داشت به شهرتی جهانی دست یافت و در واقع عبدالباسط را باید یکی از چهار استاد تاثیرگذار قرائت قرآن در جهان نامید.

 

اما انچه در مورد این قاری اهل تسنن مصر در خور توجه است؛ ارادت خاص او به اهل‌بیت (ع) است. عبدالباسط در سن 23 سالگی به همراه پدرش در مراسم قرائت قرآن که در حرم حضرت زینب (س) برپا شده بود شرکت کرد. در آن مراسم بواسطه یکی از حاضران به او اجازه داده می‌شود تا چند دقیقه‌ای قران تلاوت کند. اما لحن گیرا و صوت زیبای این قاری جوان چنان جمعیت حاضر را مجذوب خود می‌کند که تلاوت چند دقیقه‌ای او به مدت یک ساعت و نیم ادامه پیدا می‌کند و تلاوت به یاد ماندنی و تکرار نشدنی سوره احزاب عبدالباسط، یادگار قرائت قران او در حرم زینب کبری (س) است.

 

بعد از این مراسم از سوی رادیو مصر جهت تلاوت قران دعوت به همکاری می‌شود و این نقطه آغاز شهرت جهانی عبدالباسط بود.او دائما به فرزندانش می‌گفت هرچه دارد از حضرت زینب (س) است و رمز موفقیت و شکوفایى هنر قرائت او بخاطر حب حضرت زینب و اهل‌بیت بوده است.1

 

تلاوت ماندگار سوره تکویر و حشر با فراز مشهور «لو اَنزلنا هذا القُرآن علی جَبَلٍ لَرَأیتَهُ خاشِعاً...؛» از دیگر نواهایی است که از این قاری مصری برجای مانده است. عبدالباسط این تلاوت را به دعوت شیعیان عراق و در حرم امامین الجوادین (ع) قرائت کرد.

 

آیت‌الله فاطمی نیا از اساتید اخلاق و چهره‌های برجسته حوزه نیز به اظهار ارادت این قاری مصری به ساحت اهل‌بیت (ع) اشاره کرده و چنین نقل کرده است که من دوستی در نجف دارم که هنوز هم زنده است. وی می‌گفت: هنگامی که عبدالباسط تلاوت معروف حشر و تکویر را در عراق خواند من حضور داشتم. وی قبل از تلاوت به من گفت: برای این تلاوت متوسل به موسی‌بن جعفر(ع) شدم.2

 

عبدالباسط بعد از مهاجرت به قاهره بارها در مسجد «الحسین (ع)» این شهر به تلاوت قران پرداخت. تلاوت‌های او در کشورهای مختلف موجب گرایش عده زیادی به دین اسلام شد و یاسر فرزند او به واسطه همین محبت اهل‌بیت (ع) به مذهب تشیع گرایید.عبدالباسط محمد عبدالصمد این قاری بزرگ جهان اسلام در تاریخ 30 نوامبر سال 1988 در قاهره از دنیا رفت.

 

 

__________________________________________________________________________

منابع:

1- محمدی اشتهاردی، محمد. سیری در سیرت پیشوایان، قم: موعود اسلام، 1384.

2- خبرگزاری قرانی ایران (ایکنا)، 11 مرداد 1398

2- روزنامه کیهان، 11 دی‌ماه 1379 ص6