به گزارش کرب و بلا، کتاب «حسین مسیح» مجموعه داستان‎های کوتاه با موضوع قیام امام حسین (ع) و برداشتی از نحوه شهادت شهدای دفاع مقدس و شباهت آن با شهدای کربلا است که به قلم «کوثر دانش» به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات موزه انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 

روز گذشته و همزمان با هفته بسیج، نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور نویسنده کتاب، «شهرام صمدی‌نیا»، رئیس سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ، «احسان عباسلو» نویسنده و منتقد ادبی و «داود صلاحی» مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

احسان عباسلو؛ منتقد و ناظر کتاب «حسین مسیح» در رابطه با سبک نگارش و قالب این اثر گفت: حسین مسیح ثمره قالب «داستان کوچک» است که از دهه 80 وارد ادبیات داستان‌نویسی ایران شد و اکنون جای خود را بین نویسندگان باز کرده است.

 

ناظر کتاب حسین مسیح؛ طرح موضوع زندگی شهدای دفاع مقدس را در این کتاب به مراتب قوی‌تر از داستان عاشورا دانست و تصریح کرد: داستان‌های دفاع مقدس به خاطر نمادها و ترجیحاتی که این قالب می‌تواند استفاده کند، زیاد است. در این کتاب داستان‌های دفاع مقدس به مراتب قوی‌تر از عاشورا شده و به‌نظرم دلیلش این است که داستان دفاع مقدس ملموس‌تر بوده و کماکان درگیرش هستیم و هنوز این دفاع ادامه دارد و شاید دلیل دیگر، تنوع موضوعی است که در این زمینه وجود دارد.

 

عباسلو در بیان ویژگی‌های مجموعه داستانی مسیح حسین اظهار داشت:  استفاده از حقیقت تاریخی ویژگی‌ خوب این اثر است. ضمن اینکه در بخشی از کتاب شاهد شیفت کردن صحنه‌ای از داستان به صحنه دیگر هستیم و در این شیفت کردن‌ها عنصری وجود دارد که ذهن وقتی به آن‌ها می‌رسد در ناخودآگاهش سراغ موضوع دیگری می‌رود و عنصر انتقالی در کتاب جایی است که عاشورا و دفاع مقدس را به هم مربوط می‌کند.

 

ویژگی دیگری که این نویسنده به آن اشاره کرد؛ تغییر قالب روایت از دیالوگ به تعزیه است که در داستان 64 کتاب شاهد این اتفاق و تلفیق داستان و تعزیه هستیم.

 

ناشر کتاب حسین مسیح نیز در سخنانی با اشاره به موضوعات این مجموعه داستانی اظهار داشت: تنوع موضوعات در این کتاب ازجمله توجه به مدافعان سلامت، رزمندگان دفاع مقدس، مدافعان حرم و نهضت عاشورا در جای خود اهمیت دارد و توجه به این نکات مغفول مانده در کتاب، جالب است.

 

به گفته «داوود صلاحی» نکته مهم دیگر در رابطه با این کتاب، بحث ارتباط بین دفاع مقدس و عاشوراست که به موضوع دفاع مقدس از زاویه عاشورا نگریسته می‌شود.

 

مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی با تجلیل از اثر جدید کوثر دانش تاکید کرد: نویسنده کتاب حسین مسیح، نویسنده حرفه‌ای نیستند و ما با نویسنده نوقلم سر و کار داریم و به‌عنوان شروع کار، خیلی کار قوی است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد.