به گزارش کرب و بلا، «علی اسمی» از جمله چهره‌های ماندگار هنر تعزیه‌خوانی کشور و از مفاخر استان گیلان بود  که شب گذشته به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

 

وی متولد روستای «رودبره سنگر» از توابع شهرستان رشت بود که تعزیه را از شش سالگی زیر نظر پدرش استاد «رمضانعلی اسمی» آغاز کرد و با کسب تجربه و همکاری با گروه تعزیه «مسلم بن عقیل» استاد صمصام و طی 15 سال گذشته با گروه «شاهزاده ابراهیم» در موافق‌خوانی و شهادت‌خوانی به اوج رسید.

 

استاد اسمی با صدای گرم و گیرایش و هنر اجرای تعزیه و چاووشی‌خوانی، سال‌ها در شهرها و استان‌های مختلف از برنامه‌های برج میلاد تهران هنرنمایی کرد. ارادت این استاد تعزیه به اهل‌بیت (ع) به‌ویژه حضرت حسین (ع) به حدی بود که با وجود کهولت سن و بیماری که قدرت راه رفتن را از او گرفته بود، در ایام سوگواری ماه محرم و صفر امسال رسم ادب را به جای آورد و پای ثابت تعزیه گروه «شاهزاده ابراهیم» بود.

 

استاد علی اسمی در طی سالیان هنرنمایی‌اش موفق به کسب عناوین و جایزه‌های مختلف استانی و ملی شد که از جمله آن می‌توان به دریافت عنوان پیرغلام تعزیه کشور از رئیس جمهور دولت نهم و دهم  اشاره کرد. پیر غلام تعزیه‌‌خوانی استان گیلان و ایران شب گذشته و در سن 83 سالگی به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا درگذشت. روحش شاد.