کرب و بلا: مسجدالحسین (ع) یکی از مکان‌های مقدس اسلامی در کشور مصر است. در این مسجد ضریحی قرار دارد که گفته می‌شود محل دفن سر مقدس امام حسین (ع) است.

 

برخی از مورخان تاریخ اسلام نیز از جمله «ابن جوزی» و «یاقوت حموی» محل دفن سر مقدس سیدالشهدا (ع) را در شهر قاهره دانسته‌اند. این مسجد در سال 549 هجری قمری و در زمان حکومت فاطمیون بنا شده و نقل است تنی چند از خلفای فاطمی که از شیعیان اسماعیلی بودند، خاک آغشته به خون امام حسین (ع) را از دروازه «فرادیس» شام به قاهره بردند و در محل فعلی مسجد، بر روی آن ضریحی بنا کردند.

 

6-14-4.jpg

 

این مسجد دارای دو مناره است که یکی از این مناره‌ها بزرگتر از دیگری است و ضریح راس‌الحسین (ع) رو به قبله قرار دارد.

 

6-14-2.jpg

 

هرچند مکان‌های متعددی مشهور به محل دفن سر مطهر سیدالشهدا (ع) وجود دارد، اما بر اساس قول مشهور و مشترک میان بسیاری از مورخان و اندیشمندان شیعه و سنی از جمله  «شیخ صدوق»، «سید مرتضی»، «فتال نیشابوری»، «ابن نما حلی»، «سید بن طاووس»، «شیخ بهایی» و «علامه مجلسی» سر امام حسین (ع) که در روز عاشورا جدا شده و به شام برده شده بود، در روز اربعین به بدن مطهر آن حضرت ملحق شد.

 

مسجد الحسین (ع) امروزه از مراکز مهم تجمع و توسل مسلمانان و کرسی تلاوت قاریان برتر جهان است اما در سال‌های اخیر با قدرت گرفت تفکر سلفی، مقامات مصری برای جلوگیری از تجمع مسلمانان، این مرکز را در روز عاشورا تعطیل می‌‍کنند و اجازه عزاداری نمی‌دهند.