کرب و بلا: شبهه‌ای که این روزها زیاد بدان دامن زده می‌شود اینکه مگر هیئت و حرم معصومین (ع) به خصوص حرم سیدالشهدا (ع) دارالشقاء نیست! پس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی چه لزومی دارد؟ حجت‌الاسلام مسعود عالی؛ شب گذشته در مراسم عزاداری شب هشتم محرم هیئت «ریحانه الحسین» به این شبهه پاسخ داد.

 

وی با اشاره به شبهاتی که در خصوص چرایی رعایت موارد بهداشتی در هیئات مطرح می‌شود اظهار داشت: فارغ از توصیه مراجع تقلید به عنوان کسانی که دین را بهتر از همه می‌شناسند، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اینکه خداوند دو نوع اسباب مادی و معنوی را در اختیار بشر قرار داده است که هیچ یک از این اسباب جای دیگری را نمی‌گیرد.

 

به گفته حجت‌الاسلام عالی، اسباب مادی به دلیل اینکه محصول علم بشر است، دارای محدودیت است و برای اثرگذاری نیاز به مشیت الهی دارد که اینجا اسباب معنوی مانند دعا و نماز و توسل به کمک انسان می‌آید.

 

وی در ادامه تصریح کرد: مطابق روایات یکی از مواردی که دعا مستجاب نمی‌شود؛ جایی است که اسباب فراهم است و انسان به دنبال آن نمی‌رود و این سنت حتی در مورد انبیا و ائمه (ع) نیز مصداق دارد.

 

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به آیه 52 سوره مبارکه هود که حضرت خطاب به قوم خود فرمود: «ای قوم من! از پروردگارتان آمرزش بخواهید و به سوی او بازگردید، آن گاه برای شما باران فراوان و پی در پی فرستد و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید..» تاکید کرد: باید در کنار اسباب مادی مثل رعایت‌ها و درمان، به اسباب معنوی مثل استغفار و دعا هم پرداخته شود که در این صورت نیروی معنوی مضاعف به کمک خواهد آمد و این یک سنت لایتغیر الهی است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به اتفاقاتی مانند حادثه آتش‌سوزی مسجد ارک و انفجار در حرم امام رضا (ع) اظهار داشت: این خلاف سنت خداست که بگوییم اینجا دارالشفاست و حتی در همین حرم‌ها و هیئات هم اگر به دقت مراعات نکنیم، دچار بلا می‌شویم. شکی در دارالشفا بودن نیست، اما باید در کنار اسباب معنوی حتما اسباب مادی را هم رعایت کرد.

 

شبهه دیگری که مطرح است اینکه در زمان عباسیان شیعیان برای رفتن به زیارت امام حسین (ع) اعضای بدن خود را فدا می‌کردند، چرا الان حرم‌ها به دلیل شیوع بیماری بسته است؟! حجت‌الاسلام عالی در پاسخ به این شبهه اظهار داشت: آن زمان که شیعیان خطر می‌کردند، چون مخالفان با اصل دستگاه حسین بن علی (ع) مخالف بودند و می‌خواستند اصل داستان را از بین ببرند، اما الان و در این شرایط هیچ کسی با اصل قضیه زیارت و هیئت مخالف نیست و همه این محدودیت‌ها برای حفظ سلامت انسان است. در شرایط کنونی حفظ جان واجب است و باید همه مسائل بهداشتی مراعات شود.