به گزارش کرب و بلا، دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با همکاری «جامعه‌المصطفی العالمیه» و نهادهای علمی و فرهنگی کشور، نخستین همایش بین‌المللی «اربعین؛ تجلیگاه ارزش‌های آسمانی و بشری» را برگزار می‌کند.

 

برگزارکنندگان همایش برآنند با مشارکت پژوهشگران حوزه سیاست و نظام بین‌الملل، در حوزه‌هایی شامل «نقش حرکت عاشورا و اربعین در گسترش نهضت­‌های آزادی­‌خواهانه»، «پیاده‌روی اربعین و همدلی و وحدت ملل مسلمان و غیرمسلمان»، «کارکرد اربعین حسینی در تحقّق تمدن عظیم و نوین اسلامی»، «نقش اربعین در تقویت روح پایداری در میان ملل غیرمسلمان»، «راهکارها و موانع جهانی‌سازی اربعین»، «کارکرد اربعین در توسعه تفکر استکبارستیزی»، «محور مقاومت، مدافعان حرم و اربعین حسینی»، «نقش اربعین در معرفی انسانیت و آزادگی به جهان» یا دیگر موضوعات مرتبط با ابعاد فراملیتی و فرا دینی اربعین تحقیقات بایسته‌ای به جامعه ارائه نمایند.

 

بر اساس اعلام دبیرخانه همایش، «ادیان و فرهنگ‌ها»، «ادبیات»، «سیاست و نظام بین‌الملل»، «اجتماعی (جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافیا)» و نیز «هنرهای تجسمی (عکاسی، نقاشی)» از بخش‌های مختلف این همایش است.

در بخش ادیان و فرهنگ‌ها موضوعاتی از جمله «نقش اربعین در بازنمایی حقیقت انسانیت»، «اربعین و زیارت اربعین در کلام اندیشمندان»، «اربعین در فقه و کلام مذاهب اسلامی»، «بررسی بُعد عقیدتی و فلسفی زیارت اربعین»، «اربعین و زمینه‌سازی برای ظهور منجی»، «کارکرد اربعین در مبارزه با نژادپرستی»، «نقش اربعین در مقابله با تروریسم»، «پیاده‌روی اربعین و فرهنگ‌سازی»، «تحلیل و بررسی خطبه‌های اربعینی»، «اربعین و امر به معروف و نهی از منکر» و .... به عنوان محورهای ارسال آثار معرفی شده است.

 

پژوهشگران حوزه ادبیات نیز می‌توانند با ارائه مقالات خود در یکی از موضوعات شامل «اربعین در ادبیات ملل»، «پژوهش‌های تطبیقی با موضوع اربعین در ادبیات قدیم و معاصر ملل»، «بررسی محتوایی و شکلی ادبیات نمایشی عاشورایی و اربعینی (تعزیه و مرثیه)»، «اربعین و کربلا در داستان‌های نویسندگان قدیم و معاصر»، «خاطره‌نویسی اربعینی»، «سفرنامه نویسی اربعینی»، «گزارش‌نامه نویسی اربعینی»، «اربعین و امام حسین (ع) در ادبیات حماسی ملل»، «اربعین و قیام حضرت زینب (س) در ادبیات پایداری ملل»، «اربعین و کربلا در ادبیات غنایی ملل مسلمان» و دیگر موضوعات ادبی مرتبط با اربعین و پیاده‌روی اربعین مشارکت نمایند.

 

در بخش اجتماعی این رویداد بین‌المللی؛ محورهایی از جمله «اربعین حسینی در گذر تاریخ»، «بررسی گزاره‌های اجتماعی در زیارت اربعین»، «آداب و وظایف زائران و میزبانان اربعینی»، «نقش اربعین در توسعه گردشگری مذهبی و دینی»، «اربعین و کاهش فاصله طبقاتی»، «اربعین و اقتصاد سالم»، «اربعین و قانون مداری»، «اربعین و جوانان اروپا و امریکا»، «اربعین و سبک زندگی» معرفی شده است.

 

«نشانه‌های مشترک عاشورایی و حماسه حسینی در نگارگری و نقاشی»، «نقش اربعین و عاشورا در هنرهای نمایشی و سینما»، «هنرهای عاشورایی، نماد و نشانه‌های عاشورایی و اربعین حسینی در تعزیه و تئاتر»، «نقش حماسه حسینی در هنرهای تجسمی» و نیز «عکس و فیلم کوتاه از پیاده‌روی اربعین» از منظر هنرمندان بین‌المللی نیز محورهای پیشنهادی تولید آثار در بخش هنرهای تجسمی است.

 

پژوهشگران و علاقه‌مندان برای مشارکت در نخستین همایش بین‌المللی «اربعین؛ تجلیگاه ارزش‌های آسمانی و بشر» تا پنجم شهریورماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

 

دبیرخانه همایش در وب‌سایت اختصاصی و نیز با شماره‌های 31505532-045، 09144512775 و دورنگار: 31516402 -045 پاسخگوی سؤالات عموم علاقه‌مندان به شرکت در این همایش است.