کرب و بلا، در بیستمین فصلنامه تخصصی معارف حسینی و در مقاله‌ای با عنوان «رابطه نهضت عاشورا و انقلاب‌های ظلم‌ستیز تا دوران معاصر» نوشته «محمود سالاروند» ضمن تبیین ویژگی‌ها و اهداف قیام امام حسین (ع)، به معرفی برخی نهضت‌های تاریخی الگو گرفته از نهضت عاشورا پرداخته شده است.

 

نویسنده در مقدمه مقاله خود می‌نویسد: قیام بزرگ و الهی امام حسین (ع) در روز عاشورای سال 61 هجری قمری، تنها نهضتی است که هرچند در ظاهر به شکست و شهادت افراد حاضر در آن انجامید، اما تأثیری شگرف و فوق‌العاده بر جنبش‌های مردمی پس از خود، در سطح جهان، به‌ویژه جوامع اسلامی داشته است. این حرکت بزرگ اعتقادی، پس از 14 قرن، همچنان پرقدرت و تأثیرگذار، الگوی کامل و بی‌نظیری برای آزادی‌خواهان و حق‌طلبان به شمار می‌رود.

 

واقعه «فخ»، قیام «زید بن علی (ع)»، قیام «حره»، قیام «مختار ثقفی» از جمله قیام‌های الگو گرفته از نهضت عاشورا هستند که در این مقاله معرفی و اهداف و سرنوشت آنها بررسی شده است.

 

متن کامل مقاله رابطه نهضت عاشورا و انقلاب‌های ظلم‌ستیز تا دوران معاصر را می‌توانید در بیستمین شماره فصلنامه تخصصی معارف حسینی که به سردبیری « دکتر محمدحسین مردانی نوکنده» ویژه زمستان 99 منتشر شده است دریافت و مطالعه نمایید.