به گزارش کرب و بلا، مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با ساخت و انتشار موشن گرافیکی، روایت خلاصه و ساده از واقعه عاشورا را ارائه کرده است.

 

در تولید این اثر هنری، از تصاویر تخت  که معمولاً در نقاشی موسوم به «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» کاربرد دارد، استفاده شده است و سازندگان با استفاده از این تصاویر و رنگی و سیاه سفید نمایش دادن آن سعی در انتقال مؤثر برهه‌های اصلی از قیام امام حسین (ع) داشته‌اند.

 

ابتدای این موشن گرافیک، صورتکی که در حفاری و اکتشافات باستانی به دست آمده است، ظاهر می‌شود که در پس زمینه آن اجتماعی از مردمانی اعرابی که نمادی از مردم کوفه هستند، رخ می‌نمایاند. این امر تداعیگر نقاب به چهره داشتن مردم کوفه و دورویی آنهاست که ابتدا دعوتنامه برای امام حسین (ع) می‌نویسند و آنگاه بر روی او تیغ و شمشیر می‌کند.

 

در جای جای این روایت، نماهایی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و شمایل‌هایی که مرسوم در آئین عزاداری و برپایی محافل حسینی است و بیننده در حافظه دیداری خود از آنها خاطره دارد، انیمیت شده و به آنهایی حرکت‌هایی اضافه می‌شود که به این واسطه با وجود قرابت مخاطب با این تصاویر و شمایل به نوعی آشنایی‌زدایی نیز در اذهان ایشان به وجود می‌آید.

 

شب عاشورا و حجت تمام کردن امام حسین (ع) با همراهان، آب آوردن حضرت عباس(ع)؛ سقای کربلا، شهادت حضرت علی اصغر(ع) در بالین پدر، خیمه سوزی و ... در این موشن گرافیک به چشم می‌خورد تا نمای پایانی که براساس تصاویر  مرجوع از کتب قدیمی مرتبط با واقعه کربلا که معمولاً چاپ سنگی هستند، صحنه بر نیزه شدن سرهای شهدای کربلا، هویدا می‌شود.

 

استفاده از موسیقی که تنبور و کمانچه در میان آلات آن غالب است نیز به این جنبه هنری از روایتگری عاشورا، حس و حال قابل قبولی بخشیده است و به شکل موتیف و با کم و زیاد شدن ریتم و اوج و فرود آن، متناسب با آنچه که از روایت عاشورا قصد انتقال آن را دارد، بر اثربخشی آن افزوده است.

 

برای مشاهده این موشن گرافیک اینجا را کلیک کنید.