به گزارش کرب و بلا، پیامبر اکرم (ص) در روایتی از سه ویژگی اختصاصی امام حسین (ع) سخن گفته‌اند که این سه ویژگی، سیدالشهدا (ع) را از دیگر ائمه بزرگوار متمایز نموده است.

 

اولین ویژگی بیان شده در این روایت «الشفا فی تربته» است که بر اساس این فرموده رسول گرامی اسلام، در تربت مضجع شریف امام حسین (ع) شفا قرار داده شده است. هرچند خوردن خاک حرام است ولی تربت سیدالشهدا (ع)  به برکت وجود ایشان نه تنها حرام نیست، بلکه خوردن آن مستحب و موجب شفای همه دردهاست. بر اساس همین قداست است که طبق احکام اسلامی مستحب است هنگام تولد نوزاد، کام او را با تربت امام حسین (ع) بردارند. همچنین قبل از تدفین میت، مقداری از تربت سیدالشهدا (ع) را در دهان، زیر زبان و روی پیشانی و کف دست او قرار دهند.

 

«و الاستجابه الدعا تحت قبته» دومین خصوصیتی است که پیامبر گرامی اسلام در خصوص نواده بزرگوارشان بیان داشته‌اند و طبق این فرمایش نبوی یکی از مکان‌های استجابت دعا؛ زیر قبه امام حسین (ع) و به تعبیری حائر حسینی است. اما در خصوص حائر حسینی فرموده‌اند که تا یازده متر دور قبر، تربت محسوب می‌شود به آن حائر حسینی گفته می‌شود.

 

طبق منابع تاریخی وقتی متوکل برای محو نام و یاد حسین بن علی (ع) اقدام به روان کردن آب بر روی قبر مطهر کرد، آب از جایی به بعد جلوتر نرفت و در اصطلاح تحیر پیدا کرد و حیران شد. به آن محدوده حائر گفته‌اند. البته بنا بر روایات معتبر وقتی امام حسین (ع) وارد کربلا شدند زمین محل شهادت خود را خریداری کردند و بنابراین روایات برخی بزرگان فرموده‌اند تمام خاک کربلا تربت محسوب‌ می‌شود.

 

ویژگی سومی که رسول اکرم در خصوص امام حسین (ع) فرموده‌اند «و الائمه من ولده» است. خداوند به پاداش جهاد و مقاومتی که حسین بن علی (ع) برای حفاظت از دین و راه خدا بذل نمودند، این ویژگی را به آن حضرت عنایت نموده که ائمه بعد از امام حسین (ع) همه از اولاد آن حضرت هستند. لذا وجود نازنین امام عصر (عج) هنگام ظهور در معرفی خود می‌فرمایند من نهمین فرزند از نسل حسین (ع) هستم.

 

در روایت است که قبل از ولادت امام حسین (ع)، زهرای مرضیه (س) گاهی اوقات دچار پریشانی می‌شدند. رسول اکرم وقتی دختر بزرگوارشان را در این حالت می‌دیدند و علت را جویا می‌شدند، حضرت می‌فرمودند فرزندی که در رحم دارم، گاهی با عبارات «أنا الغریب» و «أنا العشان» با من سخن می‌گوید و این سخنان مرا آزرده می‌کند. پیامبر گرامی اسلام برای تسلی خاطر فاطمه زهرا (س) به ایشان بشارت دادند «و الائمه من ولده» امامان پس از حسین بن علی (ع) همه از نسل حسین تو هستند و مهدی ما از نسل حسین توست که یک روز خواهد آمد و انتقام همه ظلم‌ها و ستم‌ها را خواهد گرفت.