به گزارش کرب و بلا، آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی؛ استاد تاریخ اسلام، اربعین حسینی را نمودی از حق در برابر باطل و فرصتی برای اظهار حقانیت امام حسین(ع) دانست و گفت: از سوی ائمه (ع) توصیه شده که اگر توانستید به زیارت اباعبدالله (ع) بروید و اگر نتوانستید ولو بالای تپه و بلندی یا روی پشت بام بروید و رو به کربلای امام حسین (ع) کرده و سه مرتبه بگویید «صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ‌اللَّهِ».

 

وی به دلایل رونق زیارت اربعین در روزگار کنونی پرداخت و ادامه داد: در عصر حاضر زیارت اربعین حسینی مورد توجه بیشتری قرار گرفت چون بعثی‌ها از زیارت امام حسین (ع) جلوگیری کرده بودند و صحیح است اهل خیر در مقابل هر اهل شری که از هر عمل صالحی جلوگیری می‌کند، عکس‌العمل مناسبی داشته باشد لذا زمانی که بعثی‌ها از زیارت امام حسین(ع) جلوگیری می‌کردند، ما به عکس عمل می‌کردیم و تأکید بیشتری بر انجام آن داشتیم.

 

این استاد تاریخ اسلام، در بیان مهم‌ترین دلیل بزرگداشت اربعین سیدالشهدا (ع) تصریح کرد: اربعین حسینی یاد امام حسین (ع) را به همراه دارد لذا ائمه (ع) و اهل بیت (ع) مردم را نسبت به بزرگداشت این روز که نمودی از حق در برابر باطل است، دعوت کردند. بنابر روایتی در کتاب «مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد» شیخ طوسی و به نقل از صفوان بن مهران جمال، امام صادق(ع) می‌فرماید: «روز اربعین وقتی چاشت(آفتاب) بالا می‌آید در زیارت امام حسین چنین بخوان» این روایت نشان می‌دهد که امام صادق (ع) مردم را به زیارت امام حسین (ع) دعوت کرده‌اند.

 

وی مجدد با اشاره به کتاب مذکور از شیخ طوسی ادامه داد: امام حسن عسگری (ع) فرمودند: «زیارت اربعین یکی از نشانه‌های مؤمنین است.» که در اینجا منظور از مؤمنین، مؤمن به حقانیت اهل بیت (ع) است. این موارد موجب شده است که پیروان ائمه و اهل بیت (ع) که معتقدین به حقانیت آنان هستند، متوجه شوند که ائمه (ع) همگان را به تجلیل اربعین امام حسین (ع) و عدم فراموشی آن، دعوت می‌کنند چرا که این مراسم وسیله و مناسبتی است برای احیا و بزرگداشت نام امام حسین (ع) و اظهار حقانیت حضرت در مقابل مخالفین اهل بیت (ع) و امام حسین (ع).

 

آیت‌الله یوسفی غروی درباره ضرورت پیاده‌روی در جریان زیارت اربعین تأکید کرد: هیچ روایت خاصی درخصوص پیاده‌روی اربعین حسینی نداریم، اگر کسی گمان می‌کند که چون در این عصر بیشتر پیاده‌روی برای زیارت اربعین انجام گرفته بنابراین حتماً ائمه این روز را برای پیاده‌روی تعیین کرده اند، در اشتباه است چرا که حتی یک روایت هم در این باره نداریم.

 

وی افزود: تنها یک قاعده کلی وجود دارد و آن هم اینکه زیارت امام حسین (ع) مستحب است. ائمه (ع) مردم را به زیارت امام حسین (ع) دعوت کردند و زیارت امام حسین (ع) اعم از این است که هر کسی، با هر وسیله‌ای خود را به زیارت حضرت برساند که باز هم تأکید می‌کنم این عمل مستحب است البته به طور کلی هر عمل صالح و شایسته‌ای و هر اقدام و عبادتی که بتوان به واسطه آن نیت قربت الی الله کرد، طبعاً اجر آن هم بیشتر است و چون پیاده‌روی برای زیارت امام حسین (ع) و هر امام دیگری طبعاً زحمتش بیشتر از سواره رفتن است، لذا  اجر آن هم بیشتر است و در خصوص زیارت امام حسین (ع) هم روایت داریم که هر گام و قدمی چه اجر و پاداشی دارد، تأکید می‌کنم این اجر و پاداش شامل هر زیارتی از جمله برای زیارت اربعین حسینی است وگرنه مخصوص زیارت اربعین، روایت خاصی نداریم.

 

این استاد تاریخ اسلام در پایان بیان کرد: موارد خاص زیارت امام حسین (ع) طبق آنچه در مفاتیح‌الجنان آمده شامل اول رجب، نیمه شعبان، نیمه رجب، شب‌های قدر ماه رمضان، عید فطر، عید قربان، روز عرفه، روز عاشور و روز اربعین است، در این روزها زیارت‌ها مخصوص امام حسین (ع) هستند.