به گزارش کرب‌ و بلا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود ابوالقاسمی؛ کارشناس مذهبی و معارف اسلامی با حضور در برنامه «بی‌قاب، بی‌نقاب» که به موضوع عاشورای انقلابی و عاشورای سکولار اختصاص داشت، به ابعاد درونی و بیرونی انسان در مواجهه با آموزه‌های تعلیمی و ارشادی پرداخت و گفت: وجود سیدالشهدا(ع) در صحنه کربلا از جمله مصادیق ارز مواجهه ابعاد وجودی انسان با جنبه‌های تعلیمی و ارشادی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه واقعه عاشورا همواره یک باطن و یک ظاهری دارد اما برخی تنها به جنبه ظاهری و عموماً مباحث سیاسی آن توجه می‌کنند اما وجه متعالی عاورا بُعد باطنی و درونی آن است که سبب رشد روحی و اخلاقی می‌شود.

ابوالقاسمی با انتقاد از محدود کردن دین و آموزه‌های دینی به درون مساجد و حتی کلیساها گفت: این امر موجب می‌شود که پدیده‌های شاخص تاریخی نظیر عاشورا محدود به چنین فضاهایی شده و کارکردی محدود برا افرادی خاص داشته باشد در حالیکه وقتی به قیام امام حسین(ع) به درستی نظر می‌افکنیم به وضوح درمی‌یابیم که این رویداد یک رویداد فرادینی است و الگو و سرمشق برای همه انسان‌ها و اتفاقاً ایشان چنین نهضتی را برپا ساختند تا چنین تعریفی از دین کاملاً از بین برود.

وی به جریان جاری و ساری ولایت از نخستین پیامبر تا آخرین امام معصوم اشاره کرد و گفت: عاشورا پل ارتباطی و مواصلاتی میان این جریان است و مسئله ولایت در جریان عاشورا از هر زمان دیگری شفاف و آشکارتر است.

ابوالقاسمی افزود: پیام امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا از آنجا که برای تمامی ابنای بشر ارشادی است لذا تأثیر خود را بر اقشار گوناگون مردم فارغ از اینکه چه دین، مذهب و مسلکی را برای خود برگزیده باشند خواهد گذاشت و از آنجا که همگان در رویداد ولادت پاک به این دنیا می‌آیند به شرط انتقال درست و واقع بینانه پیام متعالی چنین وقایعی امید به تغییر و تحول در نهاد و ذات آنها وجود دارد.

وی از گردانندگان مجالس عزای و هیئات مذهبی در این ایام تشکر کرد و گفت: چنین اماکنی فضای مناسب برای تعلیم و تربیت است و لذا با ادامه یافتن این عزاداری‌ها، جریان سکولار که می‌خواهد چنین شاخصه‌های دینی را محدود به اماکن خاصی و برای افرادی مشخص کند  نیز از بین خواهد رفت.