به گزارش کرب و بلا، طرح اتصال سرداب‌های حرم مطهر حسینی یکی از پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در کربلا است که در 4 و 5 ماه اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود و اکنون با موافقت مسئولین عراقی و هماهنگی با متولیان آستان قدس حسینی، مهندسان و نیروهای فنی ستاد برای تکمیل پروژه به کربلا اعزام می‌شوند.

 

کار این پروژه از سال 97 با اتصال سرداب الحجه به راس‌الشریف آغاز شد و در حال حاضر اتصال سرداب راس‌الشریف به القبله در حال انجام است. به دلیل شیوع ویروس کرونا طرح به حالت تعطیل درآمد و حالا بعد از گذشت پنج ماه قرار است با استقرار نیروهای ستاد عتبات استان کرمان، انجام پروژه محذذا از سر گرفته شود.

 

نیروهای اعزامی به کربلا که در فنون جوشکاری، پیکورکاری، آرماتوربندی، برق‌کاری، بتن ریزی و دیگر زمینه‌های مورد نیاز با ستاد بازسازی عتبات همکاری می‌کنند، پس از انجام تست سلامت و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با در اختیار داشتن لوازم بهداشتی نظیر ماسک، دست‌کش و ژل ضدعفونی اعزام شدند.

 

چهار سرداب الحجه(عج) در سمت شمالی، الشهداء در طرف شرقی، الراس‌الشریف در بخش غربی و باب‌القبله در قسمت جنوبی صحن شریف به همت شرکت مهندسی ارض‌القدس عراق ساخته شده و اتصال این سرداب‌ها به تیم فنی مهندسی ستاد بازسازی عتبات استان کرمان واگذار شده است.

 

پیش از این با همت مهندسان و عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان، طرح لاغرسازی ستون‌ها و مقاوم سازی حرم مطهر امام حسین(ع) با موفقیت اجرا شده بود که همین دقت بالای مهندسی از جمله دلایل واگذاری اجرای طرح اتصال سرداب‌ها به این ستاد است.

 

براساس این طرح، دهانه‌هایی به عرض 13 متر و طول 7 متر جهت اتصال سرداب‌های حرم مطهر در محل «4طاقی»ها اجرا و با اتصال سرداب‌ها، صحن جدید در طبقه منفی یک حرم که نزدیک‌ترین محل به قبر مطهر سیدالشهداء(ع) است، پذیرای هزاران زائر می‌باشد.