به گزارش «کرب و بلا»، در حال حاضر بعد از چین منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه بیشترین ابتلا و آلودگی به ویروس کرونا را یافته است و نگرانی‌ها نسبت به ابعاد این مسئله روز به روز بیشتر می‌شود. بنا بر توصیه‌های متخصصان و سازمان‌های بهداشتی ملی و بین‌المللی تجمع و حضور در مکان‌های شلوغ و پرازدحام زمینه شیوع و انتقال ویروس کرونا را بسیار افزایش می‌دهد.

 

عتبات مقدسه در ایران و عراق به عنوان قطب فرهنگی و مذهبی و یکی از مهم‌ترین کانون‌های گرد هم آیی و تجمع و رفت و آمد شیعیان روزانه میزبان هزاران زائر از شهرها و روستاها و کشورهای مختلف است. در این رابطه از نخستین روزهای اعلام مشاهده موارد ابتلا به کرونا در ایران این مسئله مورد توجه قرار گرفت.

 

تولیت حرم مطهر رضوی پیش از ورود ویروس کرونا به کشورمان، جلسات مدیریت بحران و نشست‌های آموزشی و کنترلی از جمله آموزش کارکنان، خدمه و میزبانان برای پیشگیری و رعایت بیشتر بهداشت در سطح اماکن متبرکه رضوی را برگزار کرد.

: بعد از ورود این ویروس به کشور با همراهی دستگاه‌های استانی و در رأس آن دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت زائران، خدمه و خادم‌یاران بارگاه منور رضوی را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و با جدیت بیشتری دنبال شد.

توزیع مواد ضدعفونی کننده دست و آموزش نحوه استفاده از آن در همه آسایشگاه‌های حرم مطهر و دفاتر خدمت رسان و نیز نصب محلول‌های ضدعفونی دست در سالن‌های مهمانسرای حرم مطهر رضوی از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفته است.

 

بر اساس اعلام ‎سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیش از هزار عدد پوستر آموزشی مقابله با کرونا با محوریت آموزش نحوه صحیح شست‌وشو دست‌ها در مکان‌های حرم مطهر از جمله ورودی‌های حرم مطهر، پارکینگ‌ها، دفاتر امانات، مهمانسراها، دفاتر پیداشدگان، آسایشگاه‌های خدمه و خادم یاران، سرویس‌های بهداشتی و... نصب شده است.

 

آستان قدس رضوی با برخورداری از ظرفیت بسیار قوی در حوزه بهداشت، درمان و سلامت با فعال کردن نوبت‌‎های خدمتی و با استقرار پزشکان متخصص به صورت 24 ساعته موارد احتمالی شناسایی و به محض انجام بررسی‌های اولیه در صورت اثبات ابتلا به بیماری اقدامات لازم درمانی انجام خواهد شد.

 

‎حرم کریمه اهل‌بیت (ع) در قم نیز از به دلیل شدت بیشتر شیوع ویروس کرونا اقدامات گسترده‌ای را جهت پیشگیری از گسترش و مقابله با این بیماری اتخاذ کرده است. توزیع 20 محلول ضدعفونی کننده، پنج هزار ماسک، 200 دستکش یک‌بار مصرف، 15 بسته دستکش مخصوص جراحی و پنج هزار پد الکی در میان خادمان بخش‌های مختلف حرم مطهر و ضدعفونی ضریح مطهر به طور خاص علاوه بر ضدعفونی کردن معمول ایام سال در این حرم مطهر ااز جمله این اقدامات است.

 

علاوه بر اماکن مقدسه در ایران مشاهد مشرفه در کشور عراق نیز اقدامات گسترده‌ای در راستای مقابله با این ویروس در نظر گرفته‌اند. عتبه مقدسه علویه به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا با همکاری اداره کل امدادرسانی استان نجف اشرف علاوه بر توزیع بروشور اطلاع‌رسانی درباره بیماری کرونا طرح ضدعفونی نمودن حرم مطهر علوی و ورودی‌ها و خیابان‌های اطراف آن را به اجرا گذاشتند.

 

همچنین تمامی نیروهای فعال در بخش بهداشت و سلامت آستان و در کلینیک درمانی آستان به‌منظور خدمت‌رسانی به زائران و بیماران و پیشگیری از شیوع این بیماری در حالت آماده‌باش هستند.

 

علاوه بر شهر نجف اشرف، عتبه مقدسه امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) نیز به‌منظور معرفی و پیشگیری از بیماری کرونا اقدام به نشر آگاهی‌های لازم نموده است.

 

توزیع پوسترهای آموزشی در مورد چگونگی مبارزه با ویروس، آموزش نحوه شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، آموزش استفاده از مواد ضدعفونی برای استریل دست‌ها او نیز توزیع پوسترها و جزوه‌های آموزشی و ماسک ضدویروس جهت نیاز کارکنان برای از جمله اقدامات بهداشتی جهت معرفی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد که توسط مراکز درمانی وابسته به این آستان مقدس صورت گرفته است.

 

تولیت حرمین شریفین عراق همچنین برای حفظ سلامت زائران اقدام به ضدعفونی کردن ضریح و ورودی‌های حرم‌های مطهر نموده‌اند.