به گزارش «کرب و بلا» عملیات طراحی و اجرای سرداب «باب القبله» که از سال گذشته با تلاش مهندسان ایرانی ستاد بازسازی عتبات عالیات آغاز شده، با گذشت چندماه از روند اجرایی کار، اکنون وارد فاز دوم خود شده است.

 

هدف از احداث این سرداب که بزرگ‌ترین سرداب حرم امام حسین (ع) به شمار می‌رود، کاهش ازدحام جمعیت در اطراف ضریح بود که برای این منظور هم مقرر شد تمامی سرداب‌های حرم سیدالشهدا (ع) به هم متصل شوند تا تردد زائران در ایام شلوغ به سهولت صورت گیرد.

 

بر همین اساس، با توجه به تجربه و موفقیت‌های مهندسان ایرانی در توسعه حرم‌های مطهر ائمه اطهار (ع) در عراق، مسؤولیت اتصال سرداب‌های حرم امام حسین (ع) به ایران سپرده شد و عملیات اجرایی آن طی ماه‌های گذشته آغاز شد. به طوری که بخش غربی و جنوبی حرم امام حسین (ع) بسته شده است و امکان تردد در آنجا وجود ندارد.

 

عملیات اتصال سرداب‌های حرم امام حسین (ع) تاکنون بیش از 20 درصد پیشرفت داشته است و به تازگی روند ساخت آن وارد مرحله دوم شده است. در این مرحله قرار است سیستم‌های خنک‌کننده، سیم‌های اضطراری، آتش‌سوزی و دستگاه‌های هشدار دهنده اولیه جانمایی شوند.

 

برخلاف برخی محدودیت‌ها، مهندسان و کارگران برای تکمیل این طرح بزرگ به ویژه ساخت باب القبله حرم امام حسین (ع) روزانه بیش از 21 ساعت فعالیت دارند. باب القبله حرم امام حسین (ع) به مساحتی بالغ بر یک هزار و 800 مترمربع در حال ساخت است.

 

سرداب باب القبله به عنوان بزرگ‌ترین سرداب حرم سیدالشهدا (ع) است که پس از احداث سرداب‌های «باب الراس»، «الحجه» و «الشهداء» به مساحت چهار هزار متر مربع، به عنوان آخرین سرداب حرم مطهر طراحی شد.