به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از شفقنا، برای عراق تامین امنیت میلیون‌ها مومن شیعه در ایام اربعین حسینی همواره یک چالش بزرگ بوده است.
 

بزرگ‌ترین زیارت مذهبی سالیانه بر روی زمین


166.jpg


این پیاده‌روی که بزرگ‌ترین زیارت مذهبی سالیانه بر روی زمین است، در مقابله با ناامنی دیرینه عراق و تلاش‌های مکرر گروهک‌های تروریستی که جدیدترین آن‌ها داعش است و تلاش می‌کنند این رویداد را به خشونت بکشند، انجام می‌شود.

امسال با شکست داعش در ماه‌های اخیر توسط نیروهای امنیتی عراق با حمایت نظامیان شیعه ایرانی و یک کمپین بمباران به رهبری آمریکا، زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام افزایش قابل توجهی داشت.

در مسیر زائران پوسترهایی از شهدای شیعه مذهب عراق نصب شده بود که در نبرد با داعش به شهادت رسیدند؛ این آمیزه‌ای از مفاهیم مذهبی و سیاسی است که در باور مدرن شیعی مرسوم گردیده است.

خطر حمله زیاد بود اما به همان اندازه پاداش میلیون‌ها زائر شیعه که ایمانشان بر ترسشان غلبه کرد نیز زیاد بود. در روزهای اوج پیاده‌روی در مسیرهایی که با حضور حدود 14 میلیون نفر مومن مسدود می‌شود، وقتی زائران برای نخستین بار گنبد طلایی و مناره‌های حرم امام حسین (ع) را می‌بینند، دست‌های خود را به احترام بالا می‌آورند. داخل حرم نیز شور و هیجان این گردهمایی بسیار زیاد است.

 

زائران از تروریست‌ها نمی‌ترسند

247.jpg


زائران اربعین بارها هدف گروهک داعش قرار گرفته‌اند که با دیدگاه افراطی خود شیعیان را کافر می‌داند. این خطرات از ژوئن 2014، زمانی که داعش از سوریه به سمت مرز عراق متمایل شد و اعلام کرد دولت شیعه بغداد و حرم ائمه شیعه در نجف و کربلا را ویران می‌کند، افزایش یافت.

اما خشونت آن‌ها هرگز از اشتیاق شیعیان برای اربعین نکاست. هر چند حوادثی نیز رخ داد؛ مانند انفجار یک بمب انتحاری در اتومبیلی در ماه نوامبر 2016 که منجر به کشته شدن دست کم 125 زائر ایرانی شد که در راه بازگشت به کشور خود بودند.

پیاده‌روی امسال که در یک بازه زمانی دو هفته‌ای در جریان بود و در روز دهم نوامبر به اوج خود رسید، بدون حادثه جدی سپری گردید. 55 هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت به کار گرفته شدند و قوانین سخت‌گیرانه مانع از ورود وسایل نقلیه غیر رسمی به حریم 20 مایلی حرم می‌شد.

اجتماعی بزرگ‌تر از حج

329.jpg


عقیل الطریحی، استاندار کربلا می‌گوید: «مطمئنا مردم نگرانی‌هایی درباره امنیت دارند و این نگرانی صحیح است. دوربین‌هایی با تکنولوژی پیشرفته در غرب کربلا نصب و فعال گردیده زیرا احتمال می‌رفت دشمن از بیابان حمله کند. دو سال پیش نیروهای امنیتی در همین مکان با داعش درگیر شدند. چهار یا پنج هواپیمای بدون سرنشین نیز جاده‌ها و مزارع را رصد می‌کنند.»

حفاظت امنیتی ارتقا یافته اما هنوز چالش برای بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه در نوع خود بر روی کره زمین، وجود دارد. بنابر اعلام مقامات کربلا حدود 13٫8 میلیون زائر امسال در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند. بیشتر از 2 میلیون ایرانی با اخذ ویزا به عراق رفتند. حدود 30 هزار افغان از مرز هوایی و 30 هزار نفر دیگر نیز از مرز زمینی ایران وارد عراق شدند. بیش از 200 هزار نفر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و 50 هزار لبنانی نیز خود را به این پیاده‌روی رساندند.

در مقایسه، مناسک سالیانه حج که در شهر مکه در عربستان سعودی برگزار می‌شود، با توجه به حضور 1٫8 میلیارد مسلمان بر روی کره زمین که هر یک می‌بایست حداقل یک بار در زندگی خود در این مناسک حضور یابند، هر سال با گردهمایی کمتر از 3 میلیون نفر برگزار می‌گردد.

در عراق، این آمار بدون احتساب صدها هزار نفر داوطلبی اعلام می‌شود که خدمات لجستیک گسترده‌ای شامل غذا، آب، مسکن و خدمات بهداشتی در طی مسیری به طول بیش از 100 مایل ارائه می‌دهند. تمامی این خدمات به طور رایگان در اختیار زائران قرار می‌گیرد.
 

اتحادی برای تهدید
 
427.jpg


الطریحی می‌گوید: «خطر داعش به جای این‌که زائران را بترساند، شیعیان عراق را متحد کرده است. برای شیعیان این چالش بزرگی است که حضور خود را ثابت کنند. بسیاری از آن‌ها معتقدند با حضور در این مراسم آمرزیده می‌شوند. حسین (ع)، نماد انقلاب است زیرا در مقابل بی‌عدالتی به پا خاست و این اصل تبدیل به جزئی از ناخودآگاه شیعیان شده است.»

با این حال برای بسیاری از زائران اربعین، در ارتباط آن‌ها با باورهای دینیشان، سیاست در درجه دوم اهمیت قرار دارد. امال حسین، دختر دانشجویی که بارها با خانواده خود به کربلا سفر کرده است، می‌گوید: «رسیدن به حسین (ع)، همواره احساس شگفت‌آوری است؛ مانند رسیدن به بهشت است.»


617.jpg

519.jpg

گفتنی است اسکات پیترسون گزارشگر اخبار خاورمیانه پایگاه خبری تحلیلی کریستین ساینس مانیتور و عکاس گتی ایمیج است. وی طی بیش از دو دهه گذشته به ویژه به رصد اخبار ایران، عراق و سوریه از ترکیه اشتغال داشته است. پیترسون تاکنون 30 مرتبه به ایران سفر کرده که چکیده آن در کتاب «بگذار شمشیرها مرا احاطه کنند: سفری از ورای عناوین خبری» (2010) آمده است.