به گزارش کرب‌و‌بلا؛ کاوه یزدی‌فرد از فعالان با سابقه در حوزه کسب و کارهای فناورانه است. کارشناسی ارشد خود را در حوزه بیوتکنولوژی تحصیل کرده و روی صنایع دارویی کار کرده است. مدرک MBA را در سوئد دریافت کرده و پس از آن در صنایع دارویی و غذایی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. وی هم اکنون، مسیر فعالیتش را در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ادامه می‌دهد.

او چندین سال است که در حوزه راهبری استارت‌آپ‌ها به طور مستقیم کار می‌کند و رسالت فعلی خود را هدایت و توانمند کردن جوانان در مسیر شرکت‌های فناور می‌داند.

یزدی‌فرد با ارائه بایدها و نبایدهای مسأله و ارائه مدلی اثرگذار و کارآمد برای معرفی ایده‌ها اظهار کرد: دو روز پیش و در نخستین روز این رویداد کارآفرینی، راجع به اهمیت کشف مسأله، معتبرسازی و راستی‌آزمایی آن صحبت کردیم و به شرکت‌کنندگان گفتیم که ایده مهم نیست بلکه آن مسأله‌ای که شما درک کرده‌اید و واقعا وجود دارد، مهم است. بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند مسأله واقعی را پیدا کرده‌اند، در صورتی که تا مسأله واقعی فاصله دارند.

وی ادامه داد: امروز بیشترین بحث راجع به ضرورت ارائه‌های مؤثر بود و بحث کردیم که تمام این مسیر که تا این‌جا طی شده باید به یک ارائه خوب منتهی شود. کیفیت کار زیر سؤال برود یا تثبیت شود و چگونگی ارائه خوب و دانش‌ها و مهارت‌های لازم برای یک ارائه خوب مطرح شد. شرکت‌کنندگان در تمرین‌های فردی و گروهی تلاش کردند تا با خودشناسی و خودآگاهی به جایی برسند که ساختار و شکل کارشان را پیدا کنند و به نقاط ضعف و قوتشان آگاه شوند.

یزدی‌فرد که سال‌های زیادی را در عرصه کسب و کارهای فناور گذرانده است، مهم‌ترین چالش کسب و کارهای نوپا را تیم‌سازی و مهارت‌های ارتباطی برای ایجاد یک گروه منسجم عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: توانمند کردن تیم‌ها از نظر فردی، مهارتی و ارتباطی ضرورتی است که در مدارس به ما یاد نمی‌دهند، همه تک نفری نمره می‌گیریم و قضاوت می‌شویم و تیم معنای چندانی در ساختار آموزشی ما ندارد. اگر چه الان در این ساختار تغییراتی در حال رخ دادن است اما خلأ این خصیصه مهم موجب می‌شود که استارت‌آپ‌های ما لطمه بخورند.

به گفته این فعال حوزه کسب و کارهای نوآور، عدم توانایی ارتباط برقرار کردن، تعامل و بازخورد دادن و این‌که ناتوانی در تنظیم شیوه و جنس ارتباط، موجب می‌شود که افراد نتوانند با هم کار کنند و زندگی را با ارتباط متقابل ادامه دهند.

وی به یکی دیگر از چالش‌های استارت‌آپی‌ها اشاره کرد و گفت: باید تعهد و ایجاد اطمینان با یک خروجی خوب را بیاموزیم. باید تلاش کنیم بیشتر به سوی محور قرار دادن یک نتیجه مطلوب پیش برویم زیرا فراموش کرده‌ایم که نتیجه مهم‌ترین اصل است و روی حواشی و فرآیند کار زمانی باید صحبت کنیم که به نتیجه رسیده‌ایم یا کمابیش در آستانه رسیدن به آن هستیم. نتیجه و پاسخ‌گویی باید اولین اولویت قرار بگیرد و هر فرد یک تیم، با این تفکر بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

یزدی‌فرد، ارتباط برقرار نکردن و عدم آشنایی جامعه استارت‌آپی و عموم با بازاریابی را یکی دیگر از چالش‌های فضای کسب و کار نوآور دانست و گفت: افراد با مفهوم بازاریابی ارتباط برقرار نمی‌کنند و سطح بازاریابی ضعیف است. این موضوع در حوزه فرهنگی نیز برجسته است و بعضی از ایده‌پردازها در آغاز راه حتی این سؤال را داشتند که ما چه نیازی به یک مدل بازاریابی و فروش داریم آن هم وقتی که از یک رویداد دینی و مذهبی سخن می‌گوییم. این سؤال نشان می‌دهد درک نکرده‌ایم اثربخشی زمانی پدید می‌آید که مدل پایدار از کسب و کار ایجاد شود.

وی افزود: این مدل کسب و کار کمک می‌کند تا این روند را بر مبنای یک منطق ادامه دهد، ایجاد ارزش کند و بر مبنای ارزش ایجاد شده، بقای خود را ادامه دهد. باید این موارد را یاد بگیریم تا ایجاد ارزش با آموزه‌ها و رویدادهای مذهبی ما در تناقض نباشد.

دومین رویداد استارت‌آپ ویکند اربعین با عنوان فرصت‌هایی با پای پیاده، با حمایت شتاب‌دهنده قرآنی و فرهنگی شفق از سوم تا ششم آبان ماه سال جاری در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حال برگزاری است.