به گزارش کرب‌و‌بلا، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، سردار منوچهر امان‌الهی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به فراهم شدن امکان تردد زوار اربعین از مرز خسروی در ایران از عدم آمادگی طرف عراقی برای بحث ورود و گیت‌های کنترل زوار خبر داد.

وی تاکید کرده است در این پایانه اقداماتی در حوزه انتظامی مهیا شده و هم‌اکنون تمام شرایط برای اعزام زائران فراهم است، اما همچنان این مرز بسته است و امیدواریم با همکاری طرف عراقی این مرز در چند روز آینده بازگشایی شود.

او همچنین از زوار تقاضا کرده است تا اطلاع ثانوی برای عبور از مرز، به مرز خسروی مراجعه نکنند و به مرز مهران در استان ایلام مراجعه داشته باشند.

سردار امان‌الهی اظهار امیدواری کرده است که در هفته جاری هماهنگی‌های نهایی صورت گیرد و مشکل تردد از این مرز از سوی طرف عراقی حل شود.

گفتنی است مرز خسروی در تقسیم‌بندی‌های مرزی برای زوار اربعین مختص زوار استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه اعلام شده بود که تا به امروز هنوز بسته است.

همچنین روز جمعه سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین نیروهای مسلح در گفت‌و‌گو با مهر از مذاکرات صورت گرفته با دولت عراق برای افزایش گیت‌ها و بازگشایی مرز خسروی خبر داده و گفته بود امنیت در دو سوی مرزها با جدیت دنبال می‌شود و دولت عراق هم این مسئولیت را به صورت کتبی پذیرفته است و امنیت در مرز خسروی را هم بر عهده گرفته است.

میراحمدی با اعلام این خبر که مرز خسروی برای عبور زائرین طی چند روز آینده باز می‌شود گفت: مقدمات برای این کار صورت گرفته و احتمالا طی دو روز آینده مرز خسروی باز می‌شود.

پیش از این نیز استاندار کرمانشاه به ایسنا خبر داده بود که با توافقی که با طرف عراقی شده است آن‌ها از روز جمعه 5 آبان ماه در مرز مستقر شده و مرز اوایل هفته جاری بازگشایی می‌شود.

بازوند تاکید کرده است که پیگیری‌ها در خصوص این‌که مرز خسروی بصورت دائمی به مسیر تردد زوار اربعین تبدیل شود، به طور جدی در حال انجام است.

با توجه به تاکید ستاد اربعین بر لزوم تقسیم‌بندی استانی زوار برای خروج از مرزها حال این سوال مطرح است که چرا هماهنگی‌ها با طرف عراقی و آماده شدن دولت عراق برای مهیا شدن مرز خسروی برای تردد زوار اربعین تا به امروز فراهم نشده است.