به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، محمد آقاسی، محقق و نویسنده، از نگارش کتابی با عنوان «به دنبال محمل» خبر داد و گفت: این اثر به بررسی جریان‌هایی که در سال 61 هجری قمری روی داد و مردمانی  که در کنار یا مقابل امام حسین (ع) بودند در قالب پنج گروه می‌پردازد.

وی با بیان این مطلب افزود: یک گروه شامل شیعیان امام بودند که در کنار ایشان قرار داشته و جنگیدند. گروه دوم دشمنان امام حسین (ع) هستند که در برابر ایشان قرار گرفتند و کمتر از روال زندگی آن‌ها اطلاعاتی در دست است و به این منظور بیشتر به این حوزه پرداخته‌ام.

آقاسی از سومین گروه به عنوان ناصحین یاد کرد و ادامه داد: این گروه افرادی بودند که امام را نصیحت کرده و ایشان را از بیعت نکردن با یزید منع می‌کردند. گروه چهارم ساکتین بودند که سکوت اختیار کردند و با اینکه امام و جایگاه سیاسی،‌ اجتماعی و معرفتی ایشان را می‌شناختند،‌ اعلام کردند که نه با امام هستند و نه با گروه مقابل.

وی همچنین به گروه پنجم اشاره کرد و افزود: این گروه مدعیان یاری هستند و اعلام می‌کردند که امام را یاری می‌کنند، ولی در لحظات آخر شهادت در کنار ایشان بودند و امام را یاری نکردند و تنها ادعا داشتند.

آقاسی با اشاره به اینکه در این اثر درباره شخصیت‌ها صحبت شده است که هر یک از آنها تاثیرگذار هستند،‌ ادامه داد: هر یک از این افراد صاحب نام و اثرگذار بودند.

وی درباره زمانی که برای نگارش این کتاب صرف کرده است،‌ گفت: تحقیقاتم را از سال 89 آغاز کردم و در همان سال، به سخنرانی در این باره و در جمع جوانان پرداختم. سال 93، 94 و در ایام محرم در یکی از خبرگزاری‌ها این تحقیقات را در قالب 18 یادداشت منتشر کردم. در این باره،‌ منابع،‌ مأخذ و مصادر را مرور و منتشر کردم و درصدد برآمدم بازخورد اساتید و دانشجویان را ببینم. در سال 94 بازخوردها را گردآوری کردم و آنها را در قالب این اثر به چاپ رساندم. این اثر بخش دیگری نیز دارد که در جلدی دیگر منتشر می‌شود.