سردار علی دولتی در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای اقدامات انجام‌شده در اربعین امسال در مرز مهران اظهار کرد: مرز مهران در سال 82 به‌ صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در آن زمان هیچ دستگاهی به ‌جزء ناجا در این مرز خدمات ارائه نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه در سال 90 حدود 50 هزار نفر، سال 91 حدود 100 هزار نفر، در سال 92 حدود 200 هزار نفر و در اربعین امسال حدود یک ‌میلیون و 400 هزار نفر از این مرز ورود و خروج کرده‌اند افزود: ناجا امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها قرارگاه اربعین را تشکیل داد که بتوان پاسخگویی زائران باشد.

ثبت مشخصات زائران در 3 ثانیه در مرز مهران

دولتی ادامه داد: در ایام اربعین ثبت مشخصات افراد طی 3 ثانیه صورت می‌گرفت و یک ‌لحظه هم قطع سیستم نداشتیم.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه موج میلیونی مردم در همایش عاشوراییان در کربلا باعث شد دشمنان حساب کار دستش بیاید و دوستان نظام احساس سربلندی و غرور کنند خاطرنشان کرد: این روند سال آینده ادامه خواهد داشت لذا باید مسئولان کشور به زیرساخت‌های استان و بخصوص پایانه مرزی مهران توجه لازم و ویژه کنند.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین کنترل و انسداد مرز و افرایش کمین‌ها، گشت‌ها،کنترل ورود و خروج زائران و امنیت خودروها زائران به ‌صورت ویژه در دستور کار ناجا بود و هیچ‌گونه مشکل ناامنی نداشتیم تصریح کرد: به ‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که با توجه به حضور تکفیری‌ها در خاک عراق، داعش جرات کوچک‌ترین تعرض به زائران را نداشتند.

کاهش 20 درصدی جرائم در استان در ایام اربعین

دولتی ادامه داد: در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 20 درصد جرائم در استان کاهش نشان می‌دهد و این نشان از پای‌کار بودن تمام توان ناجا در این ایام است.

فرمانده ناجا استان با بیان اینکه مرز مهران در طول یک روز فقط می‌تواند به 10 هزار نفر خدمات دهد گفت: در این ایام در روزبه بیش از 80 هزار نفر زائر در روز خدمات داده شد که در نوع خود یک انقلاب بود.

تبدیل شدن مهران به پارکینگ

وی با اشاره به حضور بیش از 60 هزار خودرو در مهران و تبدیل شدن این شهر به یک پارکینگ بزرگ افزود: دیگر جایی نفس کشیدن در مهران وجود نداشت لذا ایجاد برخی محدودیت‌های ترافیکی به دلیل جلوگیری از تراکم جمعیت در پایانه‌ی مرزی بود.

دولتی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های استان و به خصوص مرز مهران جوابگوی این حجم تردد زائر را ندارد خاطرنشان کرد: این مهم گناه مسئولان استان نیست بلکه مسئولان کشوری باید اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌های در این منطقه اقدام کنند.

فرمانده ناجا استان تهیه پارکینگ در جنب پایانه، احداث جاده خروجی- ورودی علاوه بر جاده‌های موجود، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه بین‌راهی، احیا فرودگاه اضطراری مهران، خودداری از اعزام زائران به‌ صورت افرادی، هماهنگی بیشتر با کشور عراق و ساخت اتوبان کرمانشاه کربلا از ضروریات مرز مهران عنوان کرد.

 

ضرورت راه‌اندازی پایانه چم‌سری دهلران

وی راه‌اندازی پایانه مرزی چم‌سری دهلران برای تردد زائران را بسیار ضروری دانست افزود: در این ایام آنتن‌دهی موبایل به دلیل حجم زائران کم شد لذا آنتن‌دهی باید در مرز مهران ارتقاء یابد.

دولتی اضافه کرد: در این ایام بیش از 5 هزار نفر نیرو به کار گرفته شد و بحث سردار و سرباز نبود همه پای‌کار بودند.

فرمانده نیروی انتظامی استان با بیان اینکه سپاه، هلال‌احمر، فوریت‌های پزشکی و به خصوص مردم مهمان‌نوازی ایلام با تمام توان پای‌کار بودند خاطرنشان کرد: در استان حتی جرثقیل برای برداشت خودروهایی که به صورت نامناسب در معابر پارک شده بودند نداشتیم لذا با دستور ویژه جانشین ناجا کشور 5 دستگاه جرثقیل از ناجا و 5 دستگاه از دیگر استان‌ها به مهران اعزام شدند و وظیفه‌ی محوله را انجام می‌دادند.