سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت گفت: قرارگاه‌های اربعین در استان خوزستان و ایلام روز گذشته اطلاعیه‌ای را صادر کردند مبنی بر اینکه ترافیک سنگین زائران در مرزها موجب کندی جدی عبور زائران به مرز عراق شده است و علت اصلی آن عدم تمهیدات کافی در مرزهای ورودی عراق است.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های مسئولان سیاسی کشور، مسؤولان کشور عراق پذیرفتند تا امکانات مبادی ورودی خود را به دو برابر افزایش دهند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از بعد از ظهر روز گذشته ویزا به طور کامل برای زائران ایرانی ایام اربعین برداشته شد و این امکان برای زائران فراهم شده است که فقط با مهر ورود به عراق از مرز عبور کنند.

اوحدی همچنین به وضعیت مرزهای شلمچه و مهران اشاره کرد و گفت: امروز مرزهای شلمچه و مهران از ترافیک بالایی برخوردار است و به زائران توصیه می‌شود قبل از عزیمت به مرزها حتماً از وضعیت ترافیکی مرزها مطلع شوند.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: به منظور روان‌سازی تشریفات عبور از مرز از امروز تمام عوارض در ۳ مرز کشور شامل عوارض خروج از کشور و عوارض شهرداری‌ها برداشته شد و با حضور فعال گذرنامه نیروی انتظامی هیچ نقطه ایستایی در داخل مرزهای کشور وجود ندارد.

اوحدی خاطرنشان کرد: ستاد اربعین برای تمام زائران خدمات درمانی رایگان و بیمه رایگان را در نظر گرفته است و با تدابیری که اندیشیده شده خوشبختانه امکانات اقامتی و خدمات درمانی برای زائران در نقاط مرزی کشور بوجود آمده و امکان اسکان ۳۰ هزار نفر در هریک از مرزها فراهم شده است.

وی ادامه داد: تا پایان امروز با توجه به ترافیک موجود در مرزها پیش‌بینی ما این است که حدود ۴۶۰ هزار نفر از مرزها عبور کنند که این آمار برابر کل زائران اربعین سال گذشته است.

اوحدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یک هفته تا اربعین باقیمانده است پیش‌بینی ما این است که عدد زائران ایرانی حاضر در پیاده‌روی اربعین به مرز ۸۰۰ هزار نفر نیز خواهد رسید.