کرب و بلا: شاید نام «هایدپارک» را تاکنون شنیده باشید. یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های لندن که اگر توان و حوصله عبور از طول آن را داشته باشید، از سوی دیگر شهر سر در می‌آورید. پارکی که در طول سال اتفاقات فرهنگی-تفریحی هم در آن می‌توان تجربه کرد.

 

و شاید پیش از این شنیده باشید که لندن به چهارراه فرهنگی دنیا معروف است. اگر در درنگی چندروزه به سیر و فراوانی رویدادهای فرهنگی در این شهر هفتاد و دو ملت نگاه کنید، حجم سرسام‌آور آن هیجان‌زده و گیجتان می‌کند و توان انتخابتان را تا حدی کاهش می‌دهد که نمی‌دانید چگونه گزینه‌ای از رویدادهای فرهنگی را انتخاب کنید که سایر رویدادها و آورده‌های آنها را از دست ندهید. همیشه آنچه در این شهر از دست می‌دهید از آنچه برای به دست آوردن در توان دارید، بیشتر است.

 

12-19-1.jpg

 

اگر یکشنبه عصر از گوشه شمال شرقی هایدپارک لندن در خیابان آکسفورد و جایی در نزدیکی «ماربل آرچ» وارد پارک شوید، با صحنه‌ای هیجان‌انگیز و جالب مواجه می‌شوید که شاید نتوانید مثال آن را در جای دیگری از دنیا تجربه کنید. در این گوشه از هایدپارک هر یکشنبه عصر هرکسی با هر باور و آیین و اندیشه و جنسیت و رنگ و ملیت و... می‌تواند افکار، عقاید، باورها، اندیشه‌ها و یا هر آنچه دوست دارد سایرین از آن استفاده کنند را تبلیغ کند.

 

غوغایی به پاست. هرکسی روی صندلی ایستاده است و جمعیتی در اطرافش گرد آمده‌اند و حرف‌هایش را می‌شوند، سؤالاتشان را می‌پرسند و در نهایت بروشورها و آدرس‌های اینترنتی و توضیحاتی که به آن نیاز پیدا می‌کنند را دریافت می‌کنند. عموماً افراد از باورها و عقاید خود حرف می‌زنند و سایرین آنها را به چالش می‌کشند و یا با آنها همراهی می‌کنند. اگر زمان بیشتری برای ماندن در چهارراه فرهنگی دنیا و حوصله رصد آیین‌هایی که هر یکشنبه عصر در هایدپارک تبلیغ می‌شوند را داشته باشید، می‌توانید به نشانه‌های معناداری برسید.

 

شاید بتوان گفت نام‌های الهام‌بخش و محوری که بیش از همه خواهید شنید مسیح و بودا هستند و چه بسیار مشتاقانی که گمشده‌های خود را در میان این نام‌ها می‌یابند و در پی رسیدن به معنا از پسشان می‌روند. فارغ از سبک کم‌نظیری که بریتانیا برای آزادی بیان در این خصوص برگزیده است، فکر می‌کنید با چه تعداد افراد در این یکشنبه‌ها مواجه می‌شوید؟

بسیاری می‌گویند به مرور زمان تا حدی از رونق این‌گونه تبلیغات کاسته شده است و شاید حالا رویداد یکشنبه عصرهای هایدپارک با 100تا 200 نفر شنونده مسیر خود را ادامه دهد، اما سؤال اینجاست سایرینی که پیش‌تر گمشده‌شان را در میان این آیین‌ها می‌یافتند حالا کجا رفته‌اند؟ آیا تاریخ مصرف دین گذشته است و رستگاری برای افراد در گونه‌های دیگری یافت می‌شود؟

 

پاسخ منفی است. آمارها نشان می‌دهد روی‌آوری مردم جهان به دین افزایش ‌یافته و به انواع و اقسام ادیان چه ابراهیمی و چه غیر ابراهیمی و نوظهور می‌پیوندند. اما محل مراجعه و یافتن تغییر کرده است. امروز بسیاری از آنها که دیگر گوشه‌ای از هایدپارک را برای یافتن رستگاری انتخاب نمی‌کنند، در هجوم اطلاع‌رسانی‌های اینترنتی در جستجو هستند. وب‌سایت‌ها و صفحات مجازی بسیاری که همه از آیین‌ها و مسلک و افرادی سخن می‌گویند که رستگاری میان دستان آنها نهفته است.

 

در این بازار پر رونق اطلاع‌رسانی و تبلیغ ما برای برافراشتن پرچم حسین بن علی (ع) کدام گوشه از هایدپارک فضای مجازی را در دست گرفته‌ایم؟ چقدر در رساندن نام و صدای آن حضرت به تمام آنها که در آرزوی کشتی نجاتی در زندگی هستند موفق بوده‌ایم؟ آیا سهم خودمان را ادا کرده‌ایم؟ آیا از فکر و سواد و مال و جانمان به قدر یک یکشنبه عصر در گوشه‌ای از هایدپارک برای سیدالشهدا (ع) صرف کرده‌ایم؟

 

خودمان با خودمان کلاهمان را قاضی کنیم. در دنیای امروز لازم نیست مسافر لندن بشویم و در میانه یکی از مهم‌ترین شهرهای جهان نام امامان را به گوش سایرین برسانیم. می‌توانیم در همین ایران در گوشه‌ای از این کشور و یک شهر گامی برای رساندن نام حضرت به گوش جهانیان در فضای مجازی برداریم. به امید روزی که نام حسین بن علی (ع) نامی آشنا در جهان باشد.