سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما مرجع عالی‌قدر. آیا آوردن الفاظی مانند "من حسین پرستم و من زینب پرستم" در مداحی‌ها و یا بالا بردن مقام ائمه تا حد خدایی و یا حتی تا حدی که خدا را نیازمند به ایشان کنند جائز است؟ آیا در روضه‌خوانی به گریه در آوردن مستمعین به هر قیمتی جائز است؟ حتی اگر در اصل داستان دست‌کاری شود و ماجرا تلخ‌تر از آن‌که بوده نقل شود؟ در پایان از شما خواهش دارم بفرمایید مهم‌ترین کاری که یک جوان شیعه می‌تواند در این زمان انجام دهد چیست؟ به امید ظهور حق و توفیق روز افزون شما خدانگهدار

جواب: بسمه تعالی زبان شعر با نثر فرق می‌کند و غالبا در شعر کنایات و استعارات و تشبیهات و تخیلات و زبان حال به کار گرفته می‌شود، لذا امثال این عبارات در صورتی‌که قائل معنای صحیحی قصد کند اشکال ندارد ولی بهتر است از چنین جملاتی در مداحی پرهیز کنند مبادا مورد اشکال قرار بگیرند یا اشخاص ساده معنی حقیقی را بفهمند و منحرف شوند و اما دست‌کاری در متون تاریخی یا حدیثی پس جائز نیست مگر اراده کنند لسان حال را نه لسان مقال را.


سؤال: پوشیدن لباس سیاه به عنوان عزادارى براى معصومین و ائمه هدى (ع) خصوصا سیدالشهدا (ع) چه حکمى دارد؟ خصوصا اگر کسى بخواهد در طول سال به این عنوان و یا دو ماه محرم وصفر را لباس سیاه بپوشد؟

جواب: پوشیدن لباس سیاه چون دلالت مى‌کند بر تفجع و حزن و اندوه بر مصائب ائمه معصومین (ع) مخصوصا سیدالشهدا (ع)، لذا عملى مستحسن و بسیار پسندیده است، بلکه در این زمان پوشیدن لباس سیاه براى مصیبت اهل بیت یک نوع تعظیم شعائر الهى است که موجب اجر و ثواب خواهد بود و فرق نمى‌کند چه در خصوص ماه محرم و صفر باشد یا در ایام دیگر مثل وفیات، البته باید به گونه‌اى باشد که دلالت کند بر اظهار حزن و عزادارى و در طول سال دلالت نمىکند.


سؤال: با توجه به نهى از پوشیدن لباس سیاه آیا پوشیدن لباس سیاه در عزادارى جائز است؟

جواب: لباس سیاه پوشیدن حرام نیست و مکروه است و این حکم قابل تخصیص است و اخبار عدیده داریم که هاشمیات و علویات در مدینه لباس سیاه پوشیدند، بعد از واقعه کربلا و منقول است امام زین‌العابدین (ع) لباس سیاه پوشیدند و نیز منقول است که حضرت امام حسن (ع) بعد از شهادت امیرالمؤمنین (ع) خطبه خواند و لباس سیاه پوشید لذا زن‌ها به عنوان عزادارى اقتدا به علویات و هاشمیات نمایند بسیار خوب است و مانعى ندارد که رجاءً مردها هم بپوشند و این منقول لعله صحیح باشد.


سؤال: آیا در ایام عزادارى پوشیدن لباس سیاه در هنگام نماز مکروه است؟

جواب: در ایام عزادارى جهت تعظیم شعائر و جهت کراهت تعارض نموده ترجیح با جهت شعائر است.


سؤال: جدیداً مطرح مى‌شود مجالس عزادارى خصوصاً عزادارى سیدالشهدا (ع) از صورت سنتى و روضه‌خوانى خارج شود و به صورت نمایشى درآید نظر مبارک را راجع به این مطلب بیان فرمایید؟ و حریم عزادارى شرعى را تعیین فرمایید.

جواب: لازم است برادران ایمانى مراسم عزادارى حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) را به همان ترتیب سابق از مجالس وعظ و ارشاد و ذکر فضائل و مناقب اهل بیت (ع) و روضه‌خوانى و سینه‌زنى و غیره برقرار کنند، البته تعزیه‌خوانى و شبیه‌سازى هم یک نوع عزادارى محسوب مى‌شود به شرط آن‌که موجب هتک و اهانت به مقام شامخ حضرت اباعبدالله (ع) و یاران با وفا و اهل بیتش نشود و همراه بازدن نى و سایر آلات موسیقى نباشد، بهرحال عزادارى نمایشى و تأثرى کافى نیست.


سؤال: این‌که در بعضى از روزهاى محرم در روضه‌ها شمایل امام حسین (ع) را نشان مى‌دهند آیا جائز است؟

جواب: عزادارى سنتى و شبیه‌خوانى چنان‌چه معقولانه بوده و موجب هتک نباشد جز تعظیم شعائر و راجح است.


سؤال: آیا تعزیه و شبیه‌خوانى اشکال دارد؟

جواب: تعزیه و شبیه‌خوانى چنان‌چه خالى از محرمات باشد اشکال ندارد.


سؤال: برخى از مداحان اهل بیت از عباراتى مثل ( مست مستم- هر چه باداباد- و از همه خوشگل‌ترى و ...) استفاده مى‌کنند، آیا با شأن ائمه اطهار منافاتى ندارد؟ به کار بردن این‌گونه الفاظ چه صورت دارد؟

جواب: اگر از نظر عرف توهین به مقام شامخ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشود اشکال ندارد.


سؤال: هیأت مذهبى ما در طول سال مراسم وفات و مولود چهارده معصوم (ع) را برپا مى‌کند، ماه محرم اداره بازرگانى شهر اعلام مى‌کند هر که نذرى دارد مراجعه کند تا براى آن‌ها حواله برنج و روغن صادر کنیم، هیئت ما با این‌که نذرى نداشت مراجعه کرد و حواله گرفت و آن را به صورت آزاد فروخت تا بخشى از هزینه برگزارى مراسم در طول سال تأمین گردد، آیا این اقدام ما اشکال شرعى دارد یا خیر؟

جواب : در فرض سؤال این عمل شرعاً بى‌اشکال نیست و شما راجع به حل این مسأله به همان اداره بازرگانى شهر خودتان مراجعه نمایید.


سؤال: پاره کردن یقه در عزا چه حکمى دارد؟ علت پوشیدن لباس سیاه چیست؟

جواب: پاره کردن یقه منافات با صبر و رضا به تقدیر الهى دارد و زن‌هاى بنى‌هاشم در عزاى حضرت سید الشهدا (ع) لباس سیاه پوشیدند حسب روایات، بلکه منقول است که خود حضرت على بن الحسین (ع) نیز لباس سیاه پوشیدند.


سؤال: پاره کردن یقه در عزادارى پدر و برادر جائز است و براى غیر پدر و برادر جائز نیست، چه فرقى بین پدر و برادر با دیگران هست؟

جواب: در جائز بودن پاره کردن یقه براى پدر و برادر و عدم جواز آن براى دیگران، فقط فارق نص است.