به گزارش کرب و بلا، کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با عنوان «دانش روابط بین‌الملل و ظرفیت‌های آن در تبیین پیاده‌روی اربعین» روز گذشته با ارائه «جواد حق‌گو» دانشیار دانشگاه تهران و حضور «حجت‌الاسلام وحید واحد جوان» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و بهروز محمدی منفرد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، «سعید شکوهی» عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، «محمد رادمرد سلیمان دارابی» عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران، «امید وقوفی» عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) به عنوان ناقدان نشست برگزار شد.

 

در ابتدای جلسه جواد حق‌گو بررسی چرایی مبحث پیاده‌روی اربعین را دارای ضعف‌های بسیار ازجمله قابل فهم نبودن انگیزه پذیرایی میزبان وعدم فهم شدن ایثار افراد با هویت مدرن و چگونگی شکل گرفتن این بسیج جهانی دانست و تأکید کرد تبیین اینکه پدیده‌ای مانند پیاده‌روی اربعین با چه انگیزه‌ای و با چه منافعی چنین چیزی شکل می‌گیرد، حائز اهمیت است.

 

وی با اشاره به اینکه تقاطع عقل و عشق در این رویداد اربعین حسینی بسیار مشهود است، اظهار داشت: انسان وقتی پیاده‌روی اربعین را دقیق نگاه می‌کند و به عنوان ابژه می‌شناسد که اگر با عقل متعارفی فهم کنیم، بارقه‌هایی از عقل قدسی و عشق حقیقی در آنجا می‌بینیم. در واقع همان عشق بلندمرتبه سیدالشهداست که با دید و عقل قدسی فنا فی الله محسوب می‌شود. این عشق قدسی ماندگارتر و پایدار است.

 

دانشیار دانشگاه تهران نقش دولت‌ها در پیاده‌روی اربعین را محدود به کاتالیزور بودن دانست و افزود: روابط بین‌الملل زمانی که می‌خواهد پدیده اربعین را فهم کند، چون از لحاظ نظری فهم ندارد آن را کار دولت‌ها می‌پندارد و تقلیل به سیاست‌های حکومتی می‌دهد؛ اما دولت‌ها تنها نقش کاتالیزور دارند و در پیوند مفهوم عقل قدسی و عشق حقیقی قابلیت دارند. ما در روابط بین‌الملل نیاز به بازاندیشی و بازتعریف برخی مفاهیم داریم.

 

در ادامه «محمد رادمرد سلیمان دارابی» به بیان نکاتی پیرامون اهمیت مسئله زیارت امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: مسئله زیارت امام حسین (ع) همیشه برای ایرانی‌ها حائز اهمیت بوده است و با توجه به پیشینه تاریخی این اظهار ارادت است که فرصت امروز را هیچ وقت از دست نمی‌دهند.

 

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران ویژگی خاصی که پیاده‌روی اربعین دارد این است که نخبه زداست و این عامه مردم هستند که اهمیت دارند.

 

«حجت‌الاسلام وحید واحد جوان» نیز در ادامه این نشست به تبیین هویت پیاده‌روی اربعین پرداخت و اظهار داشت: انگیزه پیاده‌روی اربعین را علمای اسلامی باید مطرح کنند اما آنچه که واقعیت دارد، زیارت امام حسین (ع) است که انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین تاکید کرد: اهل‌بیت (ع) ظهور و بروز بالفعل اسامی خداوند هستند و مجموعه‌ای از تمام اسامی خداوند در امام حسین (ع) نشسته است. فلذا زمانی که او را زیارت می‌کنیم، یعنی خدا را زیارت خواهیم کرد.