به گزارش کرب و بلا، از سوی هیئت داوران دومین دوره دوسالانه «کتاب عاشورا» 32 اثر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه این دوره معرفی شد.

 

در دومین دوره این جایزه بیش از 170 کتاب منتشرشده در سال‌های 1400 و 1401 توسط هیئت داوران ارزیابی و نهایتاً 32 اثر به‌عنوان نامزدهای بخش‌های هشت‌گانه «مقتل و تاریخ»، «ترجمه و تصحیح»، «تحلیل و تبیین عاشورا»، «پژوهش‌های ادبی و هنری»، «مطالعات آئین‌های عزاداری»، «شعر»، «ادبیات داستانی» و «کودک و نوجوان» معرفی شد.

 

در بخش مطالعات آئین‌های عزاداری، کتاب «امید در آستانگی» نوشته «محمد نصراوی» به عنوان نخستین اثر تطبیقی زیارت در اسلام و مسیحیت، نامزد دریافت جایزه اثر برگزیده این بخش شده است. این کتاب به عنوان نخستین اثر تطبیقی زیارت در اسلام و مسیحیت اسفندماه سال 1399 با حمایت مادی و معنوی موسسه زیتون و به همت انتشارات «نگاه معاصر» چاپ و منتشر شد.

 

7-13-2.jpg

 

 نویسنده در این اثر تلاش کرده است با استفاده از تجربه زیست زائران، صاحب‌نظران و همچنین گزارش‌های مردم‌نگاری، به مقایسه تجربه و فضای سه زیارت «حج» و مراسم «اربعین» به عنوان آئین اسلام شیعی و آئین زیارتی «سانتیاگو د کامپوستلا»، در مسیحیت بپردازد.

 

آثاری چون «آیین نیکی» نوشته «محمدرضا پویافر»، «زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» کار مشترک محمدرضا پویافر و «مهشید کریمایی»، «عزاداری محرم و کرونا» به قلم «مهدی مولایی آرانی» و «کاروان عشق: درآمدی بر پیشینه و آیین‌های عزاداری هیئت‌های حسینی استان همدان» اثر مشترک «علی‌اصغر حمدیه» و «محسن صیفی‌کار» از دیگر معرفی شدگان این بخش هستند.

 

جایزه‌ی دوسالانه‌ی کتاب عاشورا به‌عنوان یک جایزه‌ی مردم‌نهاد و غیردولتی با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از کتاب‌ها و پژوهش‌های عاشورایی برتر با موضوع امام حسین (ع)، اهل‌بیت و یاران آن حضرت، تاریخ و تحلیل واقعه‌ی عاشورا، هنر و ادب عاشورایی و آیین‌ها و مناسک عزاداری در 9 رشته‌ی مستقل برگزار می‌شود.

 

مراسم اختتامیه و معرفی منتخبان دومین دوره کتاب عاشورا 20 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود. در این مراسم همچنین از سه شخصیت برجسته در حوزه‌ی عاشورا پژوهی و عاشورانگاری تجلیل به عمل خواهد آمد.