به گزارش کرب و بلا، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از گشایش صحن «حضرت زهرا (س)» به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی جهان اسلام همزمان با عید غدیر خم خبر داد.

 

«یوسف افضلی» با بیان اینکه صحن حضرت زهرا (س) در ضلع غربی حرم مطهر حضرت علی (ع) با 220 هزار متر مربع زیربنا بعد از مسجدالحرام در عربستان، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی جهان اسلام به شمار می‌رود، اظهار داشت: این طرح باهدف توسعه حرم مطهر و بهره‌مندی هر چه بیشتر زائران به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته در صورت ادامه روند موجود، 27 تیرماه جاری مصادف با عید غدیر خم افتتاح خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از شیوع بیماری کرونا حدود پنج هزار نیروی متخصص در طراحی و ساخت مجموعه عتبات مشارکت داشتند، ادامه داد: هم اکنون حدود سه هزار نیروی متخصص و ماهر ایرانی عهده‌دار کار طراحی، ساخت و ترمیم عتبات عالیات در عراق هستند.

 

افضلی در تشریح فضای این صحن اظهار داشت: صحن حضرت زهرا (س) در مجموع به دو بخش زیارتی و غیر زیارتی تقسیم می‌شود؛ بخش زیارتی این مجموعه در چهار طبقه به مساحت 100 هزار مترمربع مشتمل بر فضا‌های عبادتی و زیارتی است که 50 درصد از مساحت صحن را تشکیل می‌دهد و شامل یک مصلی به همراه خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم است.

 

وی در ادامه افزود: بخش غیر زیارتی نیز شامل ساختمان موزه به مساحت 16500 متر مربع است که به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه‌جات موجود در خزینه حرم مطهر حضرت علی (ع) اختصاص دارد، این بخش نیز در قالب کتابخانه‌ای در پنج طبقه با گنجایش یک میلیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی است.

 

در این بخش ساختمان اداری به مساحت 10 هزار مترمربع و هتل به مساحت 11 هزار مترمربع و سه آمفی‌تئاتر با گنجایش هر یک 100 نفر در نظر گرفته شده است. یک شبستان سرپوشیده 100 هزار متری به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی‌های دینی از دیگر بخش‌های این صحن است.

 

نکته قابل توجه اینکه در طراحی و ساخت این صحن به ویژگی‌های معماری اسلامی توجه شده و در آن تجهیزاتی نظیر پله‌برقی و آسانسور برای جابجایی زائران در طبقات و نیز سیستم‌های تهویه مطبوع به کار رفته است.

 

به گفته معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه عتبات، بیش از 70 درصد محصولات و مصالح استفاده شده در اجرای صحن حضرت زهرا (س) از ایران تهیه و ارسال شده است و در این پروژه عظیم عمرانی هم اکنون مهندسان، هنرمندان معماری و کارگران ایرانی مشغول فعالیت هستند.