به گزارش کرب و بلا، مدیر صنعتی هنری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از اتمام کار مرمت گلدسته شمالی حرم علوی خبر داد و اظهار داشت: براساس این طرح، حدود چهارهزار و 500 خشت مسی که قرن‌ها پیش توسط استادکاران ایرانی با روکش نازکی از طلا آبکاری شده بود، ابتدا شماره‌گذاری شده و پس از جدا سازی از گلدسته، در کارگاه مخصوص ترمیم و دوباره با پوشش نازکی از طلا به قطر چند میکرون پوشیده و در نهایت سرجای قبلی نصب شد.

 

«محمد کریمی» به حضور تولیت آستان قدس علوی در جمع استادکاران ایرانی فعال در این طرح اشاره کرد و گفت: «سید عیسى الخرسان» با حضور در جمع استادکاران ایرانی، آخرین خشت بازسازی و مرمت شده گلدسته شمالی ایوان نجف را نصب کرد.

 

وی با بیان اینکه در مرحله بعدی پروژه، کار بر روی ترمیم خشت‌های بخش مرکزی ایوان نجف آغاز خواهد شد تاکید کرد: تمامی هزینه‌های مربوط به تامین طلا، توسط تولیت آستان مقدس علوی و خیران عراقی صورت می‌گیرد.


گلدسته‌ها و ایوان نجف اشرف از مهمترین بخش‌های عمارت تاریخی حرم مطهر علوی و از میراث ارزشمند هنر و معماری ایرانی اسلامی است. این بنای باشکوه توسط استادکاران ایرانی در عصر صفوی و زیر نظر شیخ بهایی ساخته و با کاشی‌هایی به رنگ سبز، نماکاری شده بود که بعد‌ها به دستور نادرشاه افشار، با پوشش نازکی از طلا، آبکاری شد.

 

از آن زمان تا کنون به دلیل عوامل مختلف، این بنای تاریخی دچار آسیب و فرسایش شده بود که ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در چند مرحله اقدام به ترمیم و مرمت آن کرده است که به گفته مدیر صنعتی هنری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، مناره جنوبی ایوان نجف در سال 98 به دست استادکاران ایرانی مرمت شده بود.