به گزارش کرب و بلا، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آئین گشایش کتابخانه «الروضه الحیدریه» واقع در صحن و شبستان حضرت زهرا (س)، این پروژه را یکی از ده‌ها پروژه بازسازی و توسعه‌ای بزرگ دانست که با همکاری صمیمانه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات و تولیت‌های اعتاب مقدسه اجرا شده و یا در دست اجراست.

 

«حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی» طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) را اوج این همکاری دانست که مبنای دیگر تعاملات بین دو کشور را فراهم آورد.

 

وی با تقدیر از میزبانی شایسته مسئولان عراقی تاکید کرد: این همکاری، زمینه ابراز محبت و ارادت شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) را از ایران و دیگر کشور‌ها برای خدمت به اعتاب مقدسه فراهم نمود.

 

حجت‌الاسلام خاموشی در بخش دیگری از سخنان خود از کتابخانه جدید آستان علوی واقع در صحن حضرت زهرا (س) به‌عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های علوم اسلامی تشیع و جهان اسلام یاد کرد که با کارکرد‌های علمی و پژوهشی مختلف سبب توسعه بیش از پیش مرجعیت علمی نجف اشرف خواهد شد.

 

وی همچنین به اجرایی شدن بیش از 200 پروژه کوچک و بزرگ در اعتاب مقدسه طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: پروژه‌هایی مانند صحن حضرت زینب (س)، طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع)، بیمارستان امام زین‌العابدین (ع) و مجمع سیدالشهدا (ع) در کربلا از جمله این فعالیت‌ها بوده که با همت و کمک مردم اجرا شده است.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان بر لزوم حفظ وحدت و برادری شیعیان و ملت ایران و عراق تاکید و خاطرنشان کرد: باید مراقب و هوشیار باشیم این دستاورد بزرگ جهان تشیع در بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه دچار وقفه نشود و مستمر باقی بماند. البته باید بگویم این همکاری و محبت مردم ایران و عراق محدود به چند سال گذشته نیست و صد‌ها سال است عشق و علاقه مردم ایران به اهل‌بیت (ع) و وجود قبور و حرم و بارگاه ایشان در عراق، سبب مراودات و پیوند تاریخی دو ملت بویژه در بخش مرمت و توسعه عتبات عالیات شده است.

 

تولیت آستان مقدس علوی نیز در این مراسم طی سخنانی از ملت ایران و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ساخت صحن حضرت زهرا (س) تجلیل کرد.

 

یادآور می‌شود  کتابخانه صحن حضرت زهرا (س) از جمله بخش‌های اداری و غیر زیارتی این صحن است که در پنج طبقه و در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع ساخته شده و گنجایش بیش از یک میلیون و 200 هزار جلد کتاب را داراست. این کتابخانه دارای یک طبقه مخصوص برای پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یک طبقه برای بانوان، و دارای کتابخانه مخصوص کودکان است و از طریق کتابخانه دیجیتال هم به ارائه خدمات می‌پردازد.

 

کتابخانه جدید آستان علوی واقع در صحن حضرت زهرا (س) روز گذشته افتتاح شد و در ماه‌های آتی این صحن به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.