به گزارش کرب و بلا، معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین ضمن اعلام این خبر گفت: موضوع برگزاری مراسم اربعین با توجه به روند بیماری کرونا از چند ماه پیش در دستور کار مسئولین ایران و عراق قرار گرفت و علیرغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تهیه پروتکل‌های بهداشتی، روز گذشته سفارت ما در عراق اعلام کرد این کشور موافقت کرده است حداکثر 30هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کنند و 72ساعت قبل از سفر تست pcrداشته باشند و این سفر صرفا هوایی خواهد بود.

 

«حسین ذوالفقاری» با اظهار این موضوع که عدد30 هزار نفر قابل توزیع در کل کشور نبوده و ممکن است باعث بروز تبعیض‌هایی شود، به همین علت مقرر شد از تعداد صد هزار خادمینی که برای حضور در مراسم پیش‌بینی شده بود، 30 هزار برای حضور در مراسم امسال شرکت کنند.

 

وی اضافه کرد: اولویت با کسانی است که واکسینه شده‌اند و در زمان برگشت هم توافق شده که تست پی سی آر به صورت مجانی گرفته شود. البته اگر زائری بیمار شود، قرنطینه و اقدامات بهداشتی و کنترلی مورد نیاز انجام خواهد گرفت.

 

 ذوالفقاری در مورد امکان افزایش تعداد زائرین با رایزنی‌ها تصریح کرد: بعید می‌دانیم امکان رایزنی برای افرایش این تعداد باشد و این در حالی است که برای سایر کشورها 10هزار نفر سهمیه تعیین شده است.

 

رئیس ستاد اربعین ادامه داد: موکب‌داران دارای شناسنامه که سال‌های قبل نیز در مراسم اربعین شرکت می‌کردند، سهمیه حضور در عراق را دارند و دولت عراق بحث واکسن را شرط نکرده است، اما ورود زائران را به انجام تست pcr مشروط کرده‌ است.

 

وی در تشریح گروه‌های اعزامی به اربعین گفت:موکب‌داران و کمیته‌ها 95 درصد از بدنه جامعه هستند و از اشخاص خاصی نیستند و همچنین رسانه‌ها، خبرنگاران، ستاد‌های مردمی از جمله گروه‌های اعزامی خواهند بود.

 

ذوالفقاری در خصوص امکان سفر زمینی نیز تصریح کرد: مرز‌های زمینی کاملا بسته است و هیچ خدماتی در مرز‌ها ارائه نمی‌شود و از مردم درخواست می‌کنیم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند.

 

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: موضوع حفظ سلامت مردم برای مسئولان کشورمان و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و ورود بدون مجوز از سوی مرز‌های زمینی ممنوع است و دولت عراق برای متخلفین مجازات‌هایی در نظر گرفته است.